onsdag 18. mai 2011

Lp-labbe og Rampe-riesen

Vi trener på og jammen går det ikke framover!
Ember storkoser seg med både leksene til Amokk kurset og diverse kl2 og elite øvelser.
Jeg meldte Ember på to stevner i kl1, men da opprykket kom i boks på første tenkte jeg å benytte det andre stevnet til debuten i kl2. Pengene er jo allerede betalt, må bare ta kontakt med stevneleder og høre om det lar seg gjøre å bytte klasse. Dersom dette lar seg gjøre har vi 2mnd på oss, noe som pr. dags dato virker tistrekkelig.

Gjennom "mannekeng" leksen har vi nå både stå- og dekk under marsj, vi har god signalkontroll, momentene er stabile, raske og momentane. Det svakeste momentet i mannekengen er sitt'en, men da det fungerer godt under baklengs marsj er det bare tiden av veien før denne sitter under vanlig marsj.
Stolleken fungerer fint, vi er nå oppe i ca 15-20 meter, og Ember har godt driv både ut og inn. Jeg har forsøkt å slenge inn noen Stå-signaler og dette har fungert over all forventning.
Post-it lappene til neseprøven ligger nå på gulvet, jeg har innført lapper med fremmed lukt (Torgers) og utfordret allerede på dette stadiet med å dra opp Embers stressnivå før han skal diskriminere mellom lappene. Fremmed lukt går greit, men det å gå fra heftig lek til konsentrert søk er ikke liiiiike greit ;) Jeg er derimot svært fornøyd med progresjonen. Når jeg fikk leksen om å inneha frysmarkering på neseprøvepinnene til neste samling hadde jeg mine tvil om dette ville la seg gjøre. Nå er jeg ikke i tvil: KLART VI KAN!

Ved siden av dette jobber vi med hoppehinderet, apportene (både tre og metall) apport dirigering (med skåler) og ruta. OG innkomstene/ utgangsstillingene. Det er nemlig her det brister om dagen, innkomstene er for grunne jevnt over. Da Ember er blitt skikkelig god på den grunne innkomsten, - har fått automatisert denne gjennom ex antall repetisjoner (skammer seg), har jeg like så godt begynt på nytt. Jeg har sett utrolig mange fine innkomster innlært med Eva sin "stolpe" metode og gir derfor denne nå et godt forsøk. Skal bli spennende!!

Merk mine ord: JEG SKAL ALDRI MER BENYTTE KLOSSEN, TIL NOE SOM HELST!!

Og så en liten gjennomgang av kl2 programmet:
Fellesdekk- 2 min skjult fører. MÅ FÅ UT FINGEREN!! IKKE KJØRT MER ENN 1/2 MIN
FVF. OK
Dekk under marsj. OK. (husk bli liggende)
Innkalling fra sitt, med stå. LEGGE PÅ EKSPLOSIV START SISTE ETAPPE. OBS INNKOMST
Stå under marsj. OK. (husk bli stående)
Ruta, ca 10m. FÅ UT FINGEREN!! SÅVIDT BEGYNT!
Apport, tre. FINT OPPTAK, GOD FART, OBS INNKOMST
Hopp over hinder, med sitt. SETTE SAMMEN. OBS INNKOMST
Avstand OK. OVERDRIVE AVSTAND

Og så er det rampe-riesen-gutten da!
Jeg har nå ENDELIG funnet "fred" med at Maxi og jeg ikke kommer til å nå de store neonlysende målsetningene jeg hadde satt for oss. Det har jommen meg tatt tid!
Lenge har jeg sagt det til meg selv, men ikke sloppet håpet og ikke villet innse at det rett og slett ikke ble som jeg hadde tenkt og drømt. Både Maxi og jeg har jo villet så fryktelig gjerne!
Jeg meldte oss til og med på et stevne nå i Juni, i vintres når vi var inne i en god periode. Nesten litt vemmelig å tenke på at egne ambisjoner kan lage så mye trøbbel, for enselv vel og merke. Maxi har ikke blitt trent dersom jeg har vært i den minste tvil om form, men nettopp det å hele tiden evaluere form har skapt hodebry, bekymringer, lange treningsavbrutt og stadig dårligere motivasjon hos meg. For når vi først har trent har jeg ikke kunnet nøye meg med noe som har vært "halvveis". Man trener mot målbilder og disse inneholder klare formeninger om intensitet, fart, eksplosivitet og nøyaktighet.

NÅ har jeg derimot endelig klart å få sinnsro. Maxi er en kjempestor maskott, og en ramp :D
Det passer oss egentlig ganske perfekt. Jeg tror det hadde vært vanskeligere for meg dersom jeg ikke hadde hatt Ember å trene målrettet med, men nå har jeg jo heldigvis det!!
De siste månedene har jeg klart å trene Maxi bare for hygge og kos. Det er ikke så farlig med kriteriene, nøyaktigheten i utførelsen.. Maxi må mer enn gjerne få gjøre sin egen vri. Bare vi har det hyggelig og koser oss er alt vel :D
Vi trikser litt, gjør det han syntes er det desidert artigste her i verden (ved siden av å skremme vel og merke ;), shaper tull og tøys.
Jeg skulle hatt videokamera slik at jeg kunne lagt ut en liten snutt. Han er jo til å spise opp!!

1 kommentar:

Carolas dachsliv sa...

Trening her i morgen kveld kl. 18.00. Velkommen om du vil:) MVH Carola