onsdag 18. april 2012

Eitrandes .........

Jeg var i syvende himmel på trening idag.Kjørte hele mannekengen, noe som gikk som en drøm, og hele eliteruta til en soleklar 10`er (fra utgangsstilling til kjegle, for så å sende videre til ruta) på første forsøk!!
Fy søren, jeg svevde himmelhøyt over bakken.... dvs helt til bikkja plutselig stakk av for å ta seg bort til en valp i lokalet. Jeg var uoppmerksom i øyeblikket han stakk, men fikk stoppet han.. for kun å kunne observere at han tok 1/2 sekunds tenkepause, for så å velge valpen.
Hva i  *¤%!%#"()=%(/)#&"!!!!??? Drittbikkje!!
Heldigvis rakk jeg å rope: LØØØFT VALPEN, slik at Ember ikke fikk tatt seg til en hils eller knøvl, men fy faen så surt... og flaut. Vedkommende måtte jo tro jeg hadde en illsint møkkahund!
Jeg KAN huske sist dette skjedde, men ikke når. At det er leeenge siden er helt sikkert. November/Desember kanskje. Jeg trodde vi hadde klaret å jobbe dette vekk da vi har lagt inn fristelser på trening. Vi har gjort det vanskelig for han å velge rett, men dette har vært i strukturerte former.
Senest på mandag valgte han ruta framfor en tispe han nærmest måtte hoppe over på veien. men igjen er han PÅ JOBB når slike forstyrrelser blir lagt inn. Det blir tydeligvis noe helt annet når han ikke har en konkret oppgave å løse, det er da han tar seg frihetene.
Jeg har vært altfor slurvete med hverdagslydigheten, jeg ser det nå. Har latt alfor mye seile sin egen sjø. Ember er kanskje dyktig når vi er inne i treningsmodus, men i hverdagen mangler han en god del. Det har ikke skapt store problemer i hverdagen og har derfor ikke tidligere blitt prioritert.
Jeg ser derimot nå at blandt annet dårlig impulskontroll, det at han ikke har lært å tenke seg om - bare gjør, i hverdagen smitter over til andre arenaer.

Helene Lindström har forresten skrevet en fin blogg om hvordan god hverdagslydighet spiller inn for LP hunden, etter å ha vært på coatchingtreff med  Towa Lindh.

Nei nå folkens. Nå blir det andre boller! ;)
Nå skal vi jammen meg ta tak i hverdagen også, ikke bare lære inn alskens flotte "sirkuskunster" ;)

Ingen kommentarer: