lørdag 26. juli 2008

Sommer og sol

De siste dagene har tropevarmen virkelig slått inn over Oslo, det er som å plutselig befinne seg i syden.
En ufrivillig sydentur vel og merke. Det ER en grunn til at jeg ikke frivillig drar på badeferie, blir det så varmt som det er nå får jeg ikke dratt nytte av ferien uansett hvor idyllisk det måtte være på stedet. Jeg befinner meg innendørs, der jeg søker tilflukt fra stekende sol som svir på kroppen. På den lyse siden er det som oftest air-conditioning å finne på sydenferie, eller kjørlige turistattraksjoner som gamle katerdraler eller liknende. Her i vår lille leilighet i Oslo stekes vi sakte men sikkert, ingen air-conditioning, ingen fluktmuligheter.
Denne tanken slår meg spesielt på kvelds og natterstid, da solen har fått HELE dagen på å varme opp de små rommene og vi skal prøve å sove. Om dagen kan man tross alt flykte ut i skyggen av et tre, som faktisk holder betydelig færre grader enn stua, men utpå kvelden og natten når vi liksom skal roe ned og gå til sengs er både tobente og firbent frustrert- Vi finner ikke ro.
Gud hvor jeg ønsker klare, krispe og kjørlige høstdager velkommen.
Sikkert noen som blir litt provosert nå, men jeg er nok absolutt ikke noe "sommer og sol"- menneske!! ;)

For å komme oss ut av leiligheten og få pustet-normalt (ikke gispet) pakket vi igår strandsekken, satte oss i bilen, plukket opp Anette og Kahlo på veien og endte opp på Bestemorstranda her i Oslo. Vi satte oss i skyggen av et tred, grillet og pratet mens hundene både fikk lekt, badet, trent på det å slappe av i hverandres nærvær og for ikke å glemme: de fikk betraktet en sommer-verden de kommer til å få oppleve mang en gang i sitt liv!
Torger tok en badetur, Maximus fikk tatt sine første spede svømmetak og ellers var det lek i fjæra som gjaldt for det resterende følget.

Kahlo var blitt en stor og fin jente, svært feminin av utseende men tøff som et damplokmotiv! Dette blir flott dame! Disse to kullsøsknene er nok svært like på mange områder, de er begge like uvørne, brutale og voldsomme i sin lek, de er viljesterke, bøllete, nyskjerrige og sier like klart ifra hva de måtte mene om det ene eller andre. På den andre siden har de klart sine særegne personlighetstrekk. Det skal bli morro å følge de side om side i tiden framover!

Jeg legger ut et bilde fra badeturen jeg har stjålet fra Anette sin blogg.
Fantastisk fine bilder man får med et skikkelig kamera!!

1 kommentar:

Siv sa...

Ææ, jeg kan riktig kjenne hvor kvelende og varmt det må være i leiligheten deres, stakars! Heldigvis er det bittelitt kjøligere i luften idag, (jeg gleder meg også til høsten i smug)håper dere ikke renner vekk...