torsdag 24. juli 2008

Video

Legger ut en liten snutt fra treningen idag.
Gjett om man lærer mye av å se seg selv trene hund på film, dette skal jeg gjøre mer!
Syntes vi hadde en fin økt idag- Maximus var KJEMPE flink, ivrig og konsentrert.
Den tobente var det derimot litt værre med! Makan til armer og ben, manglende kontroll over stimuli (rasler i godbitposen og har godbit i hånden flere ganger før øvelsen gjennomføres) og makan til sen reaksjonsevne skal man lete leeenge etter! Skamme seg Nina!!
Når jeg evaluerer økten i etterkant blir jeg i tillegg betenkt over flere ting:
For det første har jeg hittil bare trent VELDIG små økter innendørs samt i bakhagen når det har vært kjørlig og lite mennesker tilstede. Idag ble økten gjennomført på nytt sted, det var varmt og i tillegg til dette jobbet jeg 4 forskjellige øvelser fordelt på to økter,med lek og litt hvile mellom hver økt. Lurer på om det ble litt mye nytt på en og samme gang.
Apporten fungerte ikke like bra som den pleier, han dytter den ikke like hardt ned i hånden som han vanligvis gjør. Hvorfor jeg da hiver ballen langt pokker-i-vold og ikke fokuserer på avleveringen i de nye omgivelsene må dere ikke spørre meg om!! Ikke akkurat snartenkt nei!
Jeg måtte gå kraftig tilbake på kriteriet ved ryggingen, men gjorde nå hvertfall dette. Ser jeg derimot belønner etter eksagt like mange steg hver gang. Kanskje avsluttet med et steg mer enn de to første repitisjonene!
Det å få han opp i lek mellom øktene fungerte dårlig idag, til tross for at leken har kommet seg betraktelig. Det VAR veldig varmt, men hadde leken fungert som tilsiktet og håpet hadde den uansett vært bedre enn idag! Leken må det så absolutt jobbes mer fokusert med framover, som dere ser ER han et matvrak men jeg ønsker så absolutt å også kunne bruke en god og iverig lek som belønning!


KONKLUSJONEN fra dagens trening:
KJEMPE FLIIINK bisk!!!!!
og trener- hørt om Think, plan, do??
(kanskje litt lite tanke og planlegging idag kanskje??)

3 kommentarer:

Siv sa...

Det så jo veldig bra ut, så flink du er :)

Barte-Marte sa...

Hellu! Han kan jo masse da, og orker å jobbe, klarer å konsentrere seg, synes han holder lenge til liten bebbis å være, og i varmen. På klossen, beveger han seg om du står helt stille og? Rygginga vår var sånn at Marte gikk et visst antall skritt og stoppet, så belønnet jeg... helt til noen kommenterte det. Her i varmen og med løpetid blir det ikke mye jobbing om dagen, mer is og bading;-) Men boka er kjempebra, den står på ønskelista!

Nina sa...

Ja, som jeg sa syntes jeg han er en kjempe flink liten bisk!! :) Mye mer konsentrert og "trøkk" enn det jeg er vandt med fra tidligere valper!!
Når det gjelder klossen beveger han seg IKKE når jeg står stille, eller det vil si: så langt er vi rett og slett ikke kommet enda. Dette var kun andre økt med bevegelse!
Når det gjelder ryggingen rygger han ganske mange skritt innendørs, har strukket det sålangt som til ca 4 meter. Er jeg flink til å belønne varierende steglengde skal nok dette bli bra til slutt ;)
Som med det meste annet: practise makes perfect! :)