mandag 6. desember 2010

Liten oppdatering

Den seneste tiden har vi vært pokker så produktive.
Da jeg har hatt fri hele uken har jeg fått trent et par økter daglig her hjemme og møtt Ellen til trening på kveldstid, både på Ullevåll og i treningslokale/drivhuset til Drammen Hundepark.
Søndag dro vi som heiagjeng/tilskuere til freestyle arrangementet i Drammen og jeg må få benytte anledningen til å skryte uhemmet av Ellen og Frikk, trampeklappet i publikum var en god indikator på at de virkelig fikk "showet" og vist sitt flotte program!
GRATULERER SÅ MYE MED SEIER OG OPPRYKKET ELLEN!!
Jeg og Ember fikk "stevneplass" erfaring og verdifull passivitetstrening!
For å toppe det hele reiste vi idag avgårde til kløftahallen og møtte Anne Gry og Udda til trening.
For det første har jeg den siste uken lykkelig lagt merke til at Ember er en miljøsterk liten gutt. Trening på nye steder samt trening i stevnemiljø utgjør ikke noen stor utfordring for fokus og treningsiveren, til tross for at han befinner seg midt i 1 pubertet.
Når han IKKE er på jobb er han derimot et pubertetslus uten sidestykke og passivitetstreningen på Søndag var langt ifra noen lett affære. Han roet seg fint etter hvert, men det ble i vanskeligste laget å sitte inni en relativt liten hall med mange andre hunder som bjeffet og danset i en salig blanding. Vi er med andre ord enda ikke kommet så langt at jeg kan forvente meg suksess i en slik setting, så her må vi rygge tilbake noen steg.

Hjemme har vi jobbet mye med det å holde posisjon, tatt stadgaen ut an selve hoppstå-momentet, og kun fokusert på det å holde posisjon mens jeg er i bevegelse. Hovedfokuset har vært på å fjerne den omvendte lokkingen.
Hjemme, i kjent miljø, kan Ember nå stå til tross for at jeg beveget meg rundt, løper fram og tilbake- også forbi han. I tillegg har vi begynt å shape endel triks, noe som alltid er like artig da det å være aktiv er hans desidert sterkeste side. Det er morsomt å se hvordan han løser oppgavene med god konsentrasjon

Også "Ute på trening" har fokuset i stor grad stått på våre utfordringer med ro i posisjon.
Treningen har bestått i det å holde posisjon etter frivillig dekk- eller hoppstå, først i front og deretter under baklengs marsj. Det er enda ikke snakk om lange tiden, men jeg syntes unekltelig treningen har gått framover.

Det jeg derimot bet meg smertelig merke til idag, på trening i Kløftahallen, var hvor utrolig dårlig stimuluskontrollen var blitt!! Vi har kun kjørt økter på frivillige atferder den seneste tiden, og DET har virkelig båret frukter... men jeg ser utvilsomt at jeg må balansere dette.
Det slo meg var dessuten: Har jeg noen gang kjørt økter m stimuluskontroll andre steder enn i hjemmemiljø?

Vel, uansett, Ember har som sagt jobbet mye med Frivillige hoppståer den seneste tiden og dette var tydeligvis det som stod i hodet på han idag.
Han hoppet og hoppet og hoppet, hadde store vanskeligheter med å vente på signal og når dette gikk fint hoppet han bare enda høyere til signalet sitt og dekk :/
Jeg måtte gå laaangt tilbake, til kun dekk signal i sammenheng med "værsegod" til avstandsbelønning før han ble sanset nok til å kunne skille mellom kun dekk og sitt.
Jeg ville ikke dra inn hoppstå signalet da det i bunn og grunn er dette han kan dårligst. At han repeterte denne atferden gang på gang tror jeg utelukkende kommer av at den er forsterket opp gjentatte ganger ila de siste dagene.

Vel, jeg fikk meg litt av en oppvekker, det er ikke lenge siden jeg skrøt av fin signalkontroll på kurset til Thomas og Fanny :(
Jeg ser at jeg
  1. MÅ fokuseres mer hyppig på signalene. Det er et MUST for en lydighetshund å ha GOD signalkontroll, hvertfall på stå-sitt og dekk. Det sies at signalkontroll er ferskvare, og da er det jeg- ene og alene- som er ansvarlig for at disse ikke går ut på dato!
  2. MÅ jobbe mer med å kunne vente på signal- også i situasjoner der han ikke er like rolig som inne i stua/utpå kvelden.
  3. Må være flinkere til å drive generalisering, selvfølgelig 1 og 1 signal- men også det å kunne skille flere fra hverandre i samme økt!
    Jeg ser at jeg utvilsomt har syndet endel med generaliseringen av signalene, så turer framover vil absolutt bli benyttet til dette. Men signalkontrolløkter må også flyttes utenfor stueveggen. Det er kun 2 uker siden vi hadde noen økter her hjemme der Ember skilte veldig fint på flere signaler i samme økt, men på treningsplassen idag var det altså vanskelig med kun 2!
  4. Vi må få flere atferder på signal, slik at vi har flere å jobbe med!

Og SÅ må jeg jo også få dra fram noe av det som virkelig begynner å bli bra. Tannvisningen er så og si i boks. Fri ved foten begynner virkelig å likne på noe! Innkallingen er knallfin! Dekk fra holdt er rask og momentan og apporten har god fart ut-og inn og godt grep inne hos meg, her må vi derimot jobbe litt mer med opptaket.

Og så er det skjønneste danse-Maxen da. Han skal få sitt eget innlegg om ikke lenge!! :D

1 kommentar:

Havrevingens Ambra ~ * Udda * sa...

Takk for en flott treningsøkt!
Den gule blir nok en stjerne!
Max'en ER en stjerne allerede! :)