torsdag 30. desember 2010

Vintergleder!

Mad-Max'en har idag prøvd seg som sledehund!

Torger, min samboer, har vært kjempeflink og benyttet maximus sin gode form den siste tiden til systematisk opptrening.
De har jogget, gått på ski og hadde sist uke sin første ordentlige skitur der Max fikk gjøre det han elsker mest: dra som han har fanden hakk i hel!
Han trekker like mye oppover som bortover, og i nedoverbakkene.... ja jeg trenger vel ikke si annet enn at det var i en nedoverbakke jeg brakk skiene i fjor vinter. :/

Da han ikke reagerte negativt fysisk, på denne turen i lysløypa med Torger, tok vi idag turen til Anne Carlsen for å prøve hennes nye leketøy: hundesleden!
Har man en hund som liker å dra, som finner indre motivasjon i det å virkelig legge seg i selen, så vet jeg nå at den ikke bryr seg spesielt om å ha en slede hengende bak seg og ei heller det å ha to deilige riesen-damer rett i helene. Skal den FREM når den kjenner det butter imot i selen, ja så spiller forstyrrelser ikke spesielt stor rolle! Selv ikke en liten gul råtte som svirrer løs fram og tilbake over veien.

Wow... dette var KJEMPEKULT og uten tvil gjøres flere ganger!.
Jeg gleder meg til å ta ibruk de nye fjellskiene jeg fikk til jul og kanskje jeg skal kjøpe meg en slik "spark" til vår/sommer og høsthalvåret?

Bildene nedenfor ble tatt før vi satte hundene foran sleden. Desverre gikk kameraet i stykker når vi først hadde satt avgårde, så jeg fikk ikke tatt bilder av skjegg-spannet over isen.
Eller kanskje det ikke var så dumt at det gikk istykker, for da MÅ man jo ha nytt ;)

Er han ikke den flotteste Riesen gutten i HELE VERDEN!?? ;)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, beklager, TE og jeg fikk oss en god latter når jeg leste høyt at du brakk skiene i NEDOVERBAKKE!! *ler* Men oioi, det må jo gå noe så sinnsykt unna!!! Vet ikke om jeg hadde turt! Fint det bare var skiene som brakk.

Viser den gule råtta noen trekkegenskaper? Den sorte fare er i allefall sterk, så får vi se om motivasjonen holder. Gleder meg værtfall sykt mye til neste vinter når han er klar for slikt! Kanskje greit å lære ham "stopp" først som sist ;)

Nina sa...

hahaha... ja du så for deg helt rett: meg på snørra etter en riesen som bare fortsetter til tross for at eier til sin store skrekk henger fast i hunden... det GÅR ann å bruke magen som surfebrett"! ;)

Torger har hatt med seg den lille på skitut også. Løs vel og merke. regner med at han også kommer til å trekke godt da han ELSKER å løpe!! Men det spørs om han kommer til å få det samme "kikket" som Maximus?

Det er kanskje like greit, da tror jeg ikke jeg hadde turt å ha de begge med ut på tur ;)

Og ja: "Stopp" og "rooooolig" har jeg funnet ut at det hadde vært SVÆRT kjekt å ha signalkontroll på ;)

Anonym sa...

Tenk å snørekjøre med dem begge...! Kanskje greit med slede da, ja. Så kjekt at du har en sånn sprek samboer som går på ski med hundene. Veldig grei arbeidsfordeling det der, en vi benytter oss av her i heimen også. Men neste vinter er det baaaare jeg som får snørekjøre, gubben får enten løpe foran slik at det blir nok motivasjon eller henge etter ;)

Marlene sa...

Så fint att ni drar!! :) Har du sett den här sidan? http://lillaliam.se/
Fint att läsa om ert år, jag hoppas Maximus håller sig i fin form länge framöver! Dessutom hoppas jag att vi ses på kurs snart igen :)

Nina sa...

Hei Marlene!
Jada, har sett den siden. Er dessuten medlem i et Riesenforum Anna- Carin har startet!

Og jeg håper også vi snart sees på kurs. Hvis ikke vil vi gjerne komme på "drag kurs" til deg!!