onsdag 18. januar 2012

Grrrrrr....

Vanligvis blir jeg i godt humør av trening. Idag dro jeg derimot hjem irritert og i generelt dårlig humør. Skikkelig dårlig humør!
Hvorfor? Fordi folk får seg til å gjøre de mest utrolige ting.
Hva de gjør med egne hunder får være deres sak, men å korrigere fremmede hunder? MIN HUND, nei et sted for skygarden stå!!!

Jeg sitter vanligvis rett foran buret til Ember når han har pause, fordi det på fellestreninger ofte er mange hunder i hallen og ikke alle som har like god kontroll på sine. Det hender rett som det er at en løs hund kan ruse bort til hunder som står bindt eller ligger i bur. Jeg ønsker ikke at en hund nærmest skal løpe inn i buret til Ember, og derfor holder jeg oppsikt.
Idag hadde jeg derimot meg meg begge hundene og var ute en liten snartur, kun for å legge Maximus i bilen, da jeg kommer tilbake og ser et menneske som står utenfor buret og korrigerer/ skjenner på Ember.
Når jeg reagerer svarer vedkommende at: "Men han lå i buret og knurret, den kan ikke få lov til det!" 1 meter lenger bort står det en langhåret vorster el Münsterlander, samme type hund som Ember barket sammen med på julaften (min far sin hannhund)
Selvfølgelig følte han seg utrygg, noe en fremmed ikke kunne vite og derfor ikke skulle blandet seg borti!

Jeg blir så eitrende forbannet over slikt at jeg ikke KUNNE trene mer. Måtte bare pakke sakene og reise hjem for å ikke eksplodere. Hva får folk til å gjøre slikt?
Er det mange som gjør slikt??
Jeg har heldigvis vært heldig med treningsmiljø og ville ikke i mine villeste fantasier engang tenke på å korrigere andres hunder!!! Rope på eieren: JA, men å ta saken i egne hender: ALDRI! Jeg VET at mine treningsmakkere heller ikke ville tenkt den tanken.
Som sagt: andres hunder er ikke min sak, sålenge man ikke blir SPURT om å hjelpe til, blir fortalt hva man skal gjøre eller ber om råd!

Nei nå skal jeg riste av meg det dårlige humøret, men lærdom skal jeg ta. IKKE gå ifra hunden på noe tidspunkt dersom det er fremmede mennesker tilstede!

7 kommentarer:

Kari Anne sa...

Å fy flate i helsike for et menneske!! Sånt gjør man bare ikke!!

Jo, jeg kan gjerne blande meg inn i treningen av en hund, jeg, men da i form av å slenge inn en belønning for IKKE LYD når eier er for langt borte, og KUN etter avtale med eier!

Det var helt uakseptabelt og helt og fullstendig noe man IKKE gjør!

Skjønner veldig godt at du ble opprørt og forbanna!

Eva Eriksson sa...

håller med dig ! det är ÄGARENS sak att fostra sin hund....andra ska helt enkelt ge fan i andras hundar.... hade reagerat på samma sätt.... FLYFÖRBANNAD ! men tror människan hade fått en ordentlig utskällning.

Irene og Kila sa...

Hei

Takk for melding i gjeste boka mi :-)

Har begynt å følge dere i bloggen og jeg er også en av de som liker at du legger ut bilder :-)

Og... jeg skjønner veldig godt at du ble irritert over at andre korrigerte hunden din, det er like teit som å begynne å oppdra andres unger ;-)

Nina sa...

HEI Eva: Jeg har vært inne på hjemmesiden din og ser at bloggen er slettet. SYND!!
Skjønner det kanskje har skjedd store omveltninger den seneste tiden. Hva er din mail adresse?
Send meg den gjerne på min mail (nibiei@hotmail) hvis du ikke viloppgi den her på bloggen!

Irene: Så HYGGELIG at du har begynt å følge oss også!! Artig å holde seg oppdatert på andre LP jaktlabber hva!!?!

Irene og Kila sa...

Ja det er gøy med samme rase ;-)

sandra sa...

Hej Nina! Nu var det längesedan jag var här inne och kikade, roligt att läsa om vad ni har för er:) jag blir arg och ledsen över att höra hur Ember blev behandlad, vilken jävla idiot! jag förstår att du blev arg! jag hade också åkt därifrån men först hade jag nog fått spelet på den som gjorde det. Det finns folk till allt, som du säjer så är det upp till var och en hur man behandlar sin hund men ge fasen i andras!! Annars hoppas jag att allt är bra med er?! snart närmar sig våren, härligt! stor kram från säffle!

Morten sa...

Det er alt noen der ute som tror de er verdensmestre i hundetrening, men egentlig har de ikke peiling. De skulle heller ha begynt med noe helt annet. Basket eller noe sånt... ;)

Og forresten så måtte det være en Münsterlender. De med langhåret vorsteh gjør da ikke sånt ;) he he..