torsdag 23. februar 2012

Stormskritt

Det nærmer seg start med stormskritt. Debuten i kl 3, for både Ember og meg!! Nå skal vi sammen gjøre noe ingen av oss har gjort før! *Skrekkblandet fryd*

Vi har fått trent Greit. Skulle ideelt sett hatt flere treningstimer, men nå har heldigvis de øktene vi har hatt vært av god kvalitet. Gjennomtenkte, strukturerte og målrettet.
Ember har gjennomsnittelig fått 3 dager LP, 1 dag fysisk trening, 1 dag med langtur løs i skogen og 2 "kjede seg" dager i uken.
Den fysiske kondisjonen skal det hvertfall ikke stå på, makan til løpsmaskin skal man lete lenge etter! Det skorter heller ikke på treningslysta, Ember er treningsglad og motivert til 1000.
Vi har hatt hovedfokus på helhet og kjeder den siste tiden, han henger med og jobber på.

Det jeg derimot IKKE har forberedt han på er stevnemiljøet vi skal starte i.
Huff, dette gnager meg faktisk endel. Joa, han har startet 2 UTENDØRS stevner i sitt liv, men aldri engang vært inne i en så stor innendørshall (fylt med andre hunder, agility etc) som Mjøndalshallen. Han er rett og slett ikke forberedt. Faktisk så langt fra det som det GÅR ANN å komme. Det siste halve året har han så og si kun trent inne i den samme hallen, med de samme hundene og forstyrrelsene tilstede. Jeg kjenner at jeg grøsser litt når jeg tenker på det.

For å bøte LITT på dette har jeg tatt initiativet til et treningsstevne nå på lørdag, bedt inn fremmede hunder etc, men stedet erdesverre den samme hallen vi alltid trasker rundt i.
(Ikke lett å finne et annet sted som ikke er blitt rene skøytebanen de siste dagene, eller som ikke er bortleid til kurser etc)
Tanken min er å lage et så likt stenvemiljø som mulig, legge frostyrrelsene strategisk der jeg vil ha dem, for så å belønne det jeg vet innebærer vanskeligheter for Ember.
For å ta et eksempel: Jeg vet det å alene løpe mot menneskemengder og fremmede hunder utgjør en vanskelighet for Ember. Dette ER blitt mye bedre men jeg regner med at det vil kunne utgjøre en barriære for Ember stevnedagen.
Jeg vil derfor legge opp til en konkurransemessig kjede der belønningen kommer nettopp i et moment der han skal jobbe vekk fra meg- inn mot publikum. Jeg kommer til å plassere flere tilskuere- med deres hunder- rett bakenfor ruta og legge belønningen slik at den kommer fra tilskuerene, blir hevet inn i ruta idet Ember krysser det første båndet.

Siden jeg har litt dårlig samvittighet for dette med miljøtrening, noe jeg har vært skikkelig sløv på, så har jeg også en backup plan for startdagen. Virker han tydelig berørt går vi inn i ringen- kjører en øvelse el to og avbryter med stormende jubel. Nå har jeg jo faktisk betalt de pengene, så da skal jeg jammen meg bruke de til noe vettugt også :D

Til helgen står altså kjeder og konkurransetrening på tapeten, fram mot det må jeg få lagt inn noen økter med detaljer. Grunnet mange kjeder med kommandering har vi fått noe småplukk på detaljene, men også plukk som faktisk betyr endel som det å tjuvstarte :/
Hjelper lite om øvelsene er fine dersom vi muller på tjuvstart!

Et Bilde fra debutstevnet vårt i Mai'11. Lite og hyggelig stevne uten de største forstyrrelsene. Denne gang blir det et litt annen senario ;)

6 kommentarer:

Kari Anne sa...

Er det den helga eg er der du skal debutere? Altså i Drammen, og Appetitt Hundefestival?
I såfall stiller eg som filmperson og heiagjeng :-)

Nina sa...

Ja det er DEN helgen!!
Og Jaaaaaaaaaaaa, vi trenger heiagjeng og filmer! :D
Du er en knupp Kari Anne!! :D

Kari Anne sa...

Så kjekt at det er den helga!! :-)

Så lenge eg får med meg dei aller fleste i rallylydighete (eg reiser dit for å friske opp kunnskaper og dommarferdigheter til eg sjølv skal dømme i april), så står eg til disposisjon :-)

Må jo få med meg Klasse 3 debuten! Gleder meg!

Nina sa...

Tror kl3 skal gå i 12 tiden!
Vet ikke når rallyen går da.
Må jo komme å heie uansett Kari Anne ;) Tar jo ikke mange minuttene å gå programmet!

Kari Anne sa...

Skal komme og både heie og vær filmperson hvis du trenger det, eg :-) Eg skal sjå på uansett!

Kari Anne sa...

Skal forresten i hall og trene på søndag, og då skal eg også teste å jobbe i nærheten av folk og slikt som Ember syns er vanskelig. Har liksom aldri tenkt på at eg bør trene på det, så det blir trening som er Ninainspirert :-)