søndag 26. februar 2012

Treningsstevne

Hele 12stk møtte opp på et treningsstevne i Drammen hundepark lørdag som var!
At vi ble så mange overrasket meg da Renate og jeg fikk ideen på trening kun 5 dager tidligere!

Både kjente- og nye fjes dukket opp. Syntes selv vi var flinke til å simulere konkurransemiljøet til tross for at et stevne med hele 12 ekvipasjer kanskje ikke kan sies å være noe STORT stevne akkurat ;) Vi rigget til ring, satte publikum på to sider ganske kloss inntil ringtauene og satte på radio på full guffe. Radioen ga en slitsom akustikk, slik mye bråk ofte gir på innendørsstevner, og så fikk vi også med oss hva som skjedde på Vikersund ;) (Hopp)

Jeg testet ut å kjøre en svært kort oppvarming, da jeg vet det blir dårlig med plass til oppvarming i Mjøndalshallen, og kjørte deretter gjennom hele kl3 programmet så stevnelikt som mulig, men med belønninger der dette hadde vært mulig på stevne samt en ekstra der jeg hadde lang et planlagt utfordring.

Første belønning kom etter begge fellesøvelsene, etter fullført fellesdekk.
Deretter gikk vi FVF, Sitt under marsj, innkalling med dekk og Ruta- belønnet dybden i ruta.
Her hadde jeg lagt opp til stor vanskelighetsgrad ved å ha en annen hund og publikummere plassert tett-tett opptil bakkanten av ruta. Ruta stod med andre ord kloss inntil ringbåndet. Medhjelper/publikummer hev belønning idet Ember løp over første bånd inn i ruta!
Deretter gikk jeg resten av programmet før jeg la inn en transport og belønnet denne. Jeg ønsket å belønne at han hang på og gikk med fokus og konsentrasjon da dette er en av de tingene vi har jobbet mye med deg seneste tiden.

Programmet gikk stort sett kjempefint og følelsen når jeg gikk kunne omtrent ikke vært bedre! Konsentrasjonen var god, engasjementet var knall, han skiftet fint mellom eksplosivitet og konsentrasjon. Det eneste jeg har å trekke på var 1 stk 0, da han tyvstartet på neseprøven! Dette har han faktisk gjort endel i det siste, vi har tatt tak i det men må tydeligvis jobbe MER med dette!! leit å få en 0 på en ellers fin øvelse pga tyvstart!!

Nå skal det sies at de miljømessige forstyrrelsene ikke var ideelle for oss. Vi gikk tross alt på "hjemmebane", i en hall vi har trent gjennom hele vinteren, og lå/satt i fellesøvelser med en av Ember sine beste hundevenninder. :/
Hadde vi gått et så fint treningsstevne et hvilket som helst annet sted ville jeg nok vært temmelig eplekjekk og høy i hatten, men nå tenker jeg bare at det ble en fin gjennomkjøring og at jeg fremdeles ikke vet NOEN TING om hvordan han vil reagere inne i hallen :/

Av momenter jeg må jobbe med videre, som kunne vært bedre:
  • Vente på signalet: SØK på neseprøven. Ikke tyvstarte.
  • Holde fast neseprøven. Han har begynt å tygge.
  • 2 skritt til venstre. OPS. har ikke lært han dette da jeg trodde det kom kun i kl. Elite
  • Førstkommende helg er det starten på Elitesatsningen med Siv Svensen her i Drammen. GJETT om jeg gleder meg og bedre oppkjøring kunne man vel ikke hatt :D

    Ingen kommentarer: