søndag 26. april 2009

Kaputt + Über motivert

Denne helgen er gått med til Sporkurs i regi av Din Beste Venn.
Må si jeg blir rimelig kaputt av å holde slike intensive kurs.
Det er utrolig artig, lærerikt men også krevende. Det å instruere samt tilrettelegge for den enkelte ekvipage er noe man blir sliten av i seg selv, men slenger man på ex antall kilometer gange i ulendt terreng i tillegg til dette får man et bilde av noen rimelig intensive timer i skogen! Takke seg til motiverte og utrolig hyggelige kursdeltakere og deres trivelige samt sjarmerende firbente venner! )

Legger ved noen bilder jeg rett og slett har stjålet (med samtikke vel og merke) fra


Da jeg kom hjem satte jeg meg, selvfølgelig, ned foran dataen for å oppdatere meg på helgens begivenheter. Til min store glede fant jeg ut at Siv hadde fått opprykk til kl2, tittet på videoene av det gode stykke arbeidet de hadde gjort, og surfet videre på klasse 1 snutter.
Åhååå så MOTIVERT jeg er nå!!
Bare vi får strukket plassliggingen, får på plass tannvisningen, hopp over hinder og "sitt opp" momentet er vi faktisk klare for det norske LP1 programmet.
I forhold til det svenske programmet har vi i tillegg til overnevnte apporten å fullføre, men dere... dette er jo INGEN TING :) For en glede!!

I tillegg til momenttreningen denne uken har jeg derfor lagt en plan om å baklengskjede.
Jeg ønsker å presentere dette med kjeder på en systematisk og mer oversiktelig måte for Maximus.
Jeg vil at han skal ha RASKE reaksjoner på signalene, ikke bli usikker, noe jeg legger opp til dersom jeg klarer å gjøre han kjent med prinsippet at han kan forutsi hva som kommer nest i rekken av atferder.
For å innføre baklengskjeding vil jeg først benytte dette på stå-og dekk under marsj momentet for senere å innføre samme prinsippet i forhold til hele øvelser.
Feks:
  • Innkomst - innkalling - dekk under marsj
  • Innkalling - fvf - stå under marsj

Jeg vil selvsagt etterhvert også kjede mer "spontant" og uforutsiegbart men først etter at han har blitt godt kjent med baklengskjededing og kan gå flere øvelser med god konsentrasjon og godt engasjement!

Ellers har jeg blitt enig med meg selv om å kjøre jerndisiplin på mengden hundetrening.... (HJELP, jeg skulle hatt hvertfall 2 hunder!) dette for å gjøre et lite "forsøk" på verdien av våre treningsøkter og de forsterkere jeg bruker.
Nå oppfatter jeg ikke verdien på øktene våre som dårlige, men ser hvor "suuper konsentrert og oppglødd" han er på en dag som dette, etter at mor har tatt "ferie" fra treningen 2 dager i strekk. Makan til engasjement og vilje til å jobbe hardt for ballen sin har jeg ikke sett på lenge. Jeg ser dette som litt betenkelig. Slikt engasjement vil jeg ha HVER gang jeg trener. Kan det hende jeg har betinget et litt mer nonsjalant forhold til treningen og mine belønninger grunnet "overtrening"???

Jeg periode framover gir meg selv derfor lov til å trene LP:
mandag, torsdag og lørdag,
samt eventuelt spor eller rundering på Søndag
!

Dette skal gjennomføres ut Mai for så å tas til etterretning.

Ingen kommentarer: