mandag 15. juni 2009

Blåmandag!

Dagen begynte fint, med en fantastisk runderingsøkt sammen med Thomas og Anja. Men der stoppet også morroa!

Har vært hos Geir Wiik idag på ny konsultasjon, og egentlig fått ganske triste nyheter.
Summa sumarum har Maxi STORE poblemer med bekken/korsrygg og nervene som går her.
Både treningskamerater og jeg selv har flere ganger bemerket at han sjangler mye bak- at han liksom ikke helt får bakbena med seg og har dårlig balanse, noe Geir også påpekte idag etter flere undersøkelser. Jeg ble relativt grundig fortalt hva Geir trodde feilte han, men legger ikke ut dette her på bloggen. Dette hadde blitt et LANGT innlegg for å si det slik. Dersom noen skulle være interessert får de heller kontakte meg for videre info på mail.

Maxi hadde ikke blitt mye bedre siden sist.
Geir vet ikke hvor bra dette vil bli, hvor mye tid han trenger for å eventuelt bli bra eller om han i det hele tatt vil kunne fungere med de påkjenninger og belastninger en kokurransehund ville måtte tåle. Vi håper selvsagt fremdeles på at han SKAL bli bra, og jobber mot dette målet, men Geir kunne i vårt tilfelle ikke love noen ting. Dersom han derimot BLIR bra og KAN belastes vil han uansett måtte pensjoneres i relativ tidlig alder fra "konkurranseidretten". Geir's eksagte ord var som følger: dersom vi FÅR løst dette er Maximus en hund som uansett vil bli fort "gammel".

Frem til høsten har vi fått nedlagt forbud mot nesten all lydighets- og brukstrening, men får lov til å gå spor samt trene rolige øvelser uten at hunden må anstrenge seg nevneverdig. Brå retningsforandringer, spurter og støt er FYFY. Dvs vi har forbud mot alt alt annet enn spor og øvelser som "gå foran i line etc :(
Ellers har vi fått streng beskjed om å legge mye tid ned i balanseøvelser, øvelser som har med koordinasjon av bakben å gjøre samt rolige koordinasjonsøvelser generelt.
Vi skal gå rolige turer der han skal få klatre i ulendte bakker i skogen, balansere på nedfallne trær etc. Maxi skal ikke få herje løs, men kondisjonstrening skal foregå med "kjedelige" sykkel- og joggeturer i trav.

Jaja, jeg vet ikke helt hva jeg tror jeg. Kommer uten tvil til å diskutere dette med Trond Bergsjø når han er tilbake fra ferie. Jeg syntes derimot dette så absolutt er verdt forsøket, tingenes tilstand vil hvertfall umulig kunne bli værre!! Geir får de beste skussmål samt virker meget kunnskapsrik. Jeg har bestemt meg for å kjøre dette løpet ut i håp om å etterhvert få se forandringer.
Maxi er en hund bygget for fart og spenning, nå i sine unge dager ville han IKKE satt pris på å bli "degradert" til sofahund. Vi skal stå på slik at han forhåpentligvis snart igjen skal få lov til å gjøre det han vil ALLER HELST: JOBBE, JOBBE, JOBBE- med glede, iver og intensitet!

2 kommentarer:

Anja og Hedda sa...

Uff, det var dårlige nyheter...

Men jeg vil gjerne høre detaljert referat fra dagens konsultasjon med Geir! Mail, sms eller ring meg.

Trøsteklem fra Anja

PS; Takk for fin runderingsøkt idag :-)

Anonym sa...

Leit å høre at det ikke er bedre med Max!
Grete
www.workingspirit.se