mandag 15. mars 2010

Maria Weekend

Nok en gang har vi vært så heldige å få en weekend i hundens tegn med Maria Hagström.

For egen del begynner det å bli noen kurs med denne damen, dette var nr 4 i rekken på halvannet år, men mye vil så absolutt ha MER!
Som alltid sitter jeg igjen med masser av ny motivasjon, tanker og funderinger samt nyerverved kunnskap å benytte i treningen. Det har med andre ord vært en svært inspirerende helg og jeg håper det blir fler av disse!!

Lørdagen benyttet vi til diskusjon rundt "helhets-tenkning", det å komme seg videre fra grunntreningen og moment-treningen.
Dette er vel de fleste klikkertreneres store last. Vi er finke til å planlegge ned på detaljnivå hva vi ønsker i de forskjellige momentene, vi lar oss begeistre av heftige bevegelser og kan jobbe i nærmest det uendelige med disse uten at vi kommer oss over til å se disse i en større helhet!
I konkurranse sammenheng kan momentene være hvor bra som helst, dette spiller derimot ingen rolle hvis man ikke har en god helhet, klarer å gå et helt programm med bieholdt engasjement og fokus fra hunden sin side! For å få dette til MÅ vi ha trent godt på nettopp dette, OG ikke se oss blind på småfeil som eventuelt dukker opp. Vi må klare å slippe gjennom noe dersom vi skal komme oss videre!

De fleste klikkertrenere har et enormt forbedringspotensiale her, meg inkludert.
De som kjenner meg godt VET at jeg er en belønnings-junkie, har en lei tendens til å ligge altfor lenge på momenttreningen med en skyhøy belønningsfrekvens, uten å komme meg videre i treningen. Det værste er jo at men VET dette, men tydeligvis trenger et tupp bak med jevne mellomrom.

Jeg viste fram noen del-momenter jeg har kviet meg med å sette sammen da jeg ikke har følt de har fungert OPTIMALT (bl.a. delmomentene til hoppehinderet), og fikk både latter og tenners gnissel som svar fra både med-deltakere og Maria. Det finnes ingen anledning til å ikke begynne kjedetreningen, momentene sitter tilstrekkelig godt og engasjementet er fint.
Nå gjelder det å ta seg selv i nakkeskinnet og virkelig få helhetstenkningen i ryggmargen!

Ellers tok jeg tak i lineføringen, det er lenge siden vi har trent strukturert på denne, hoppehinderet, apporten, innkomstene og ruta. Det begynner å bli bra og jeg begynner å øyne lys i andre siden av tunellen. Tilbakemelding nr 1 denne helgen var vel nettopp det å begynne å kjede, sette momentene sammen og tenke helhet!
Jeg syntes uten tvil dette ER vanskelig, men heldigvis har jeg en meget dyktig treningsmakker som ikke redd for å skrike ut og riste meg litt dersom dette trengs! ;)

Dette har vært en fantastisk helg. Jeg må igjen få takke Maria for at hun tok seg tid til å komme til Oslo, og så må jeg få takke alle kursdeltakere for at de gjorde dette mulig!
Det var dessuten meget hyggelig å stifte et par nye bekjentskaper!
Det var- som sist- et høyt nivå på deltakerene, noe som gjør det spesielt givende å diskutere og følge med på hverandre gjennom hele helgen, samt en hel haug av heftige hunder!!

Takker og bukker til Ellen og Frikk, Kristin og Maya, Charlotte og Sokrates, Anne Gry og Udda, Mikkel og Vida, Tove og Christine!!! Det skal bli SKIKKELIG artig å følge dere alle videre! :)
(Takk og pris for dette "hundefolk-fenomenet" med blogger og hjemmesider. Så får man både stilt sin egen nyskjerrighet og holdt seg oppdatert på andres trening, gjøren og laden ;)

Legger ved noen bilder tatt av Ellen ila helgen.
Anne Gry tok også noen skikkelig fine bilder jeg håper å få fingrene mine i om ikke lenge :)

Anne Gry og Udda
Ellen og Frikk

Charlotte og Sokrates

Meg og Maxi-Taxi

Maria og den skjønneste bamsen! :)

Kosestund med min øyensten :)

6 kommentarer:

Marit sa...

Det hørtes jo kjempegøy ut med kurs med Maria! Du klarte til og med å få henne til Oslo? da er det kanskje mulig å få henne til Stavanger også?
Kjenner meg igjen i å være belønningsjunkie:)

Mikkel sa...

Takk for en flott helg.

Og det er godt at hundefolk er så ivrige bloggere ja!

Charlotte sa...

Og for en bra gjeng med hundefolk da!! :-)

Barte-Marte sa...

OM jeg er misunnlig... tja, jo, littegrann kanskje. Eller veldig veldig er vel kanskje mer rett. Regner med at du konfiskerte avtaleboken hennes når hun bodde hos deg, sånn at alle helger nå er ledige for videre kursing i Osloområdet)
klem

Carina sa...

Fant bloggen din via Mikkel sin blogg. Høres ut som et kjempekjekt og veldig lærerikt kurs dere har vært på. :D

Havrevingens Ambra ~ * Udda * sa...

Hei Nina!
Tusen millioner takk for et supert kurs!! :)
Nå har jeg omsider blogget.... ;)
Og link til bildene jeg tok ligger nederst i innlegget!