tirsdag 30. mars 2010

Påsketrening

Høy på dagens trening MÅ jeg nesten bare skrive noen linjer.
Dette blir en skikkelig ekkel skryte blogg, men syntes man skal få lov til å skryte uhemmet fra tid til annen... Det er jo så artig når ting virkelig ser ut til å løsne!
Møtte Ellen til trening idag, og må få lov til å klappe oss begge på skulderen. Vi har vært flinke vinteren igjennom og nå begynner det virkelig å likne på noe!! Man høster som man sår!

Fokuset etter Maria-kurset har vært på det å ferdigstille alle momenter/øvelser og kjede disse. Jeg har hatt som overordnet mål å gjennom små kjeder sikre momentene og signalene, lage gode rutiner/hjelpesignaler foran hver enkelt øvelse og gjøre Maximus sikker på hva som forventes til tross for små utfordringer underveis. (feks en rute klint inntil en brøytekant, en stevneleder som står kloss intill og prater under fvf etc)
Fokuset på helhetstenkning, bibeholdt engasjement/attityd samt mine egne oppgaver er selvfølgelig en SVÆRT viktig del av kjedningen og må for all del ikke glemmes, men jeg ser nå hvilken STOR fordel det har vært å også fokusere på rutinene foran øvelsene. Det å ha drillet disse har virkelig ført til en god forståelse av- og forventning til øvelsene!!

Til tross for at jeg ER et detaljfreak, og detaljer alltid kan bli bedre, er jeg stort sett veldig fornøyd med momentene.
Lineføringen har fint engasjement, men kunne hatt noe bedre fokus. Ned-dekken under marsj er rask og momentan. Innkallingen med stå fungerer nå like fint uten belønninger bak, Max har en meget god fart men reagerer også raskt og heftig på stå signal. Ruta fungerer utmerket (bank i bordet), selv der jeg utfordrer han litt i forhold til plassering.
Vi har endelig fått en glad apportering med trykk og hoppehinderet fungerer godt. Jeg skulle helst sett at han satt seg noe raskere på "sitten" på andre siden av hinderet, men gidder ikke å bruke tid på dette da dette delmomentet uansett forsvinner i kl III.
Det eneste jeg IKKE har fått trent er avstandskommanderingen, dette grunnet Maximus sin rygg. Her får vi ta et skikkelig skippertak rett før stevnestart eller bare være så gale at vi håper på flaks stevnedagen ;) (DET ER IKKE LIKT MEG!!)

Momentene fungerer nå også godt i kjeder, har kjedet 2-3 øvelser i slengen uten at dette har gått nevneverdig ut over detaljene. Ja nå gjelder det bare å kjede videre, lage kjedene lengre og konkurransetrene på ukjente plasser og trene med forstyrrelser.
Jeg gleder meg stort.. nå som våren er i annmarsj skal det bare bli DEILIG med utendørs treninger rundt om i distriktet!! :)

Påsken skal for vår del kun benyttes til TOTAL avslappning og trening av hund... er det flere som er hjemme i påsken er det BARE å ta konrakt.. så kan vi møtes en liten gjeng for trening med litt større forstyrrelser!!

Ha en fortsatt god påske alle sammen!

PS: JEG SKAL PÅ NAFO-SEMINAR ANDRE HELGEN I MAI! JIPPIIIII!!!!

6 kommentarer:

Pippi og mette sa...

Hei!
Jeg har kommet hjem fra påskefjellet og tar fatt på bypåsken nå. Så si ifra hvis dere skal trene:-) Mob: 40872007! (er opptatt torsdag og fredag bare..) Kanskje vi ses?! god påske!

Maria sa...

Hei Nina! Må si jeg er imponert over deg og Maximus:) Jeg var på kurs sammen med dere i Moss (Hundcampus) for en stund siden, og har tittet innom bloggen din jevnlig. Er STOR fan av måten dere trener på:)Kunne ønske vi hadde like god "teknisk struktur" på treningene våre. Hilsen fra Maria (med den lille svarte schäferen!)

Charlotte sa...

Det er absolutt lov til å skryte litt av seg selv! Du har vært kjempeflink til å arbeide strukturert..så dette er velfortjent fremgang!! :-) håper på en Oslo-tur mot slutten av påsken..søndag eller mandag. :-) plinger på....

Nina sa...

Maria:
Så hyggelig komentar, og takk for sist!!
Hvis du er innom bloggen jevnlig MÅ du jo legge med hjemmesideadressen din!!!
Jeg husker at jeg var innom sidene dine etter sporkurset, men nå finner jeg ikke fram igjen :(

Syntes du hadde en fantastisk flott shäfer jente, og skulle fryktelig gjerne oppdatert med på deres gjøren og laden!! :)

Fortsatt GOOOD påska

Nina sa...

Charlotte:
Forsøk å få til en tur på lørdag! Da skal så og si alle "klikkerjentene" fra Maria-kurset møtes til trening!

Fortsatt fin-fin påske! :)

Havrevingens Ambra ~ * Udda * sa...

Heisann!
Jeg blir SÅ imponert over dere altså! Høres ut som om dere får til kjempebra treninger!! :) Kanon! :)