torsdag 24. juni 2010

Latskap??

Latskapen lenge leve eller er det dagene som flyr avsted?
Uansett har jeg tusen tanker om hva som BURDE gjøres, både i LP- og den mer hverdagslige treningen med hundene.

For Maximus BURDE jeg tatt tak i hverdagslydigheten igjen, den er rett og slett helt ute og kjører.
Det er blitt altfor mange turer med begge hundene på samme gang, noe som både går utover Maximus sine "hverdagsferdigheter" men ikke minst valpen :(
Etter episoden der Ember ble flydd på i skogen av en annen hund, og Maxi kom til unnsetning, har han begynt å "bruse seg opp" når vi møter andre hunder med lille Ember tilstede.
Idag bjeffet han SINT to ganger på en BC vi møtte, og med hans respektable 40+ kg hadde jeg det ikke akkurat artig idet jeg skulle ha kontroll på begge hundene :(
Like greit å ta tak i dette først som sist... liker ikke slike trender og ønsker å ta de ved roten før de blir innarbeidede mønster!!
Innkallingene har blitt DÅRLIGE og sladdringen er et kapittel for seg selv...
Ja her er det mye å ta tak i og det er herved bestemt at de "lengre turene" de får om dagen skal gås med hundene hver for seg.. og det minimum to pr dag!!
Ikke HELT sikker på hvordan jeg skal få dette til rent praktisk enda, men det går vel.
DET MAN VIL FÅR MAN TIL :)

Jeg merker også på den lille at vi har gått altfor mange turer sammen med Maximus. Støter vi på noe "skummelt" søker han selvfølgelig støtte hos sin store og trygge storebror, til tross for at han egentlig er veldig flink til å sjekke ut og avreagere selv. Skjønner godt at han velger enkleste utvei, men det er nå opp til meg at han får mange erfaringer på å "greie selv"! :)

LP treningen er godt igang med grunnferdigheter, men ikke en eneste atferd er satt på signal enda. Og det til tross for at det er god flyt på både sitt, dekk og hoppstå.
Skal ta meg selv i nakkeskinnet her. Ember kan jobbe leeeeeenge i håp om en godbit, kan gå flere tilalls meter FVF på tur, så her er det bare å innføre små kjeder først som sist.
MEN til det trenger jeg hvertfall NOEN atferder på signal.

Jeg har satt meg som mål å kunne gjennomføre en liten kjede helgen 9-11 juli.
Den skal bestå av: Sitt, baklengsmarsj og hoppstå.

Ellers skal jeg gjøre en skikkelig innsats på klossen og plassering ved min venstre side. Ember vil helst gå/stå et stykke ut fra meg, slik at han har kontroll på hele overkroppen min, og da spesielt begge hendene/armene som gir goddis ;)

Nå er det snart ferie igjen, og som den evige optimisten jeg er kan jeg ikke TENKE meg annet enn at vi får gjort uendelig mye ila de to ukene! :)

2 kommentarer:

Kari Anne sa...

Ja, og her kom det.. Et BURDE-innlegg fra deg også ;-) Hva skal jeg si? At jeg kjenner meg igjen?

Bare at hos oss er det Ayla sin vokting av heimen som har smittet over. Vi går aldri tur med dem sammen, Ayla skal jo ikke ha tur.. Men hun ligger og passer på, sånn i tilfelle markisen skulle finne på å lage en skummel lyd i vinden. Emil blir sjeldent med når hun setter i gang, men når han merker at hun slapper av, da passer han på.

Hvor lange turer går du med Ember? Emil får stort sett ingenting, han, bare løping og kosing i hagen + et og annet spor...

Tonje sa...

Hei!

Jeg er innom her og leser av og til, så da var det vel på sin plass å legge igjen en liten hilsen. Husker deg godt fra du satt i Kurskomiteen i retrieverklubben. Veldig moro å se at du har fått deg retriever igjen.