torsdag 12. august 2010

Filmsnutter

Huhei, her blogges det VILT om dagen :)
Jeg har jo skrevet endel om treningen vår, og lagt ut en hel haug bilder, men det er leeenge siden jeg la ut noe film. Har fått beskjed om at det nå er på høy tid.. so here goes!

Det viste seg at det var på høy til jeg fikk sett meg selv utenifra også!
Nedenunder er en film med Maximus og hans avstand. Som jeg har skrevet tidligere har han noe fremdrift, men selv syntes jeg han utstråler glede og har fine, raske bevegelser til å være en så stor hund.
Det som slår meg når jeg ser denne filmen er HVOR LENGE jeg holder på. Hele 13 repetisjoner! 13 stk!!! Stakkar hund. Det hadde holdt med halvparten av de repetisjonene..
Jo lenger man holder på, jo større er sannsyneligheten for at hunden til slutt surrer med signalene, og her er jo nettopp dette en av tingene vi trener på!!

Max har fine bevegelser, og gjør disse fint på signal når vi kjøer to og to bevegelser. Jeg HAR derimot neglisjert dekk- og sitt opp i det siste, og det er her han bommer på snutten Rart hvordan man glemmer å trene på ting man "tar for gitt" at hunden skal kunne.
Når vi har kjørt to og to bevegelser (feks stå-dekk-stå-dekk osv) VET han hva han kan forvente av signal, og gjør disse derfor uten å høre spesielt godt på signalet. Den siste tiden har vi derimot satt del-momentene/alle bevegelsene sammen, slik at signalkontrollen er alfa omega og Max virkelig må holde tunga i rett i munnen. Dette har funket bra på helt kort avstand, men er tydeligvis ikke like lett med en gang litt avstand settes på. På dette klippet står jeg på 4 meter. Målet er 20meter, 5meter mer enn det vi vil møte under start.



Og så var det lille Ember da. Jeg har jo ikke delt med meg en eneste film snutt av han enda!
Her kommer et lite klipp med FVF. Vi jobber med posisjon, da denne for tiden er litt for langt ut fra min kropp enn hva jeg ønsker. Her avbryter derimot kun hvis han kommer for langt frem. Vil heller ha han litt langt bak enn litt for langt den andre veien.. De trekker ofte lenger fram jo større de blir og jo mer forventning de får til øvelsen ;)
Ved siden av denne "følge treningen" jobber vi for tiden mye med forflyttninger til høyre, og vendinger. Tipper det at han trekker litt langt ut vil komme seg når vi får innført noen forflyttninger, og fortsetter å tenke/vurdere belønningsplasseringen fortløpende.
Ellers syntes jeg selv han både føles- og ser ut som om han er GLAD når han går... Engasjementet er fint og måten han beveger seg er liksom litt "happy go lucky", noe som for meg er det ALLER viktigste. Posisjonen kommer etterhvert ;) Hva syntes dere?

13 kommentarer:

Disc Dogging Norge sa...

Blir superglad av å se på Max sin attityde i STÅ altså! :D Herlig!
Liker gleden til Ember i fri ved foten. Enig, det er det viktigste!

Gleder meg til flere klipp ;)
Karin, Nila og Roxy

Kerstin sa...

ÅHHH! Det ser ju TOPPENBRA ut, Nina!! Jag måste ju erkänna att jag tittade extra noga på Ember.... ;-)

Emmet kan inte mycket.... och definitivt inte gå som Ember!
A ja.... hon kanske tar ikapp någon gång i framtiden. :-D

Kram!
Kerstin

Kari Anne sa...

Så kjekt med film da!!! Jeg så nok også ekstra nøye på Ember, og Emil er definitivt ikke så flink som Ember, det er helt sikkert! Han ser skikkelig glad og ivrig ut, og jeg ser med hemmelig glede at Ember også hopper opp på deg AKKURAT slik Emil kan gjøre i starten av treningen :-)

Vi har trent bakpartskontroll inspirert av kurskvelden i går, og allerede ser jeg fremgang! :-) Jeg skal også filme med en gang jeg enten finner laderen til kameraet eller kjøper meg nytt kamera. :-)

Kari-Anne Undlien sa...

*kremt* jasså, så du synes at 13 reps stimuluskontroll på ei økt er mye? Da tørr jeg ikke engang antyde mine antall når jeg setter i gang :X Men er helt enig med deg, at det er fort gjort å kjøre ALTFOR lange økter. Tror kanskje jeg har lært litt ettersom årene har gått, men har fortsatt ett og annet tilbakefall *s*

Jeg slutter meg forøvrig til de andre her: du har hunder som ser fantastisk glade ut når de jobber. De gjør tingene dessuten veldig pent. Dere gjør en virkelig GOD reklame for "disse nymotens" treningsmetodene, Nina :))

Nina sa...

Takk for alle hyggelige kommentarer! :)

Men Kerstin.. du.. Alle tror at Ember er en Jente. Du har gitt han et JENTE navn ;) Og Emmet.. DET er jo et guttenavn!
Gi beskjed neste gang det kommer valper, så skal jeg hjelpe til på navnefronten ;)

Karin: det kommer selvfølgelig flere snutter etterhvert. men nå MÅ vi snart få til å møte hverandre i virkeligheten! Det er egentlig ganske ille at det ikke har blitt noe av hittil. Vi bor jo nesten rett borti gata fra hverandre. Er så spent på lille Roxy!!

Kari Anne: Gleder meg VOLDSOMT til filmsnutt av Emil!!

Kari-Anne: Takker og bukker. Så fine ord betyr veldig mye.. spes når de kommer fra en duktig hundetrener som deg!

Anonym sa...

Åh vad roligt med film!! Ser ju jättefint ut! Ember har så himla härlig attityd!!

Zebra sa...

Hei
takk for koslig kommentar i bloggen min.
Halsbånda mine skal jeg bestille fra Collarmania. utrolig mye fint der:)
Kos dere videre

Kari Anne sa...

P.S. Emil var 28,2 kg i dag... Hvor skal dette ende???

Mitt hvite hus sa...

Så koselig med film Nina... JA jeg skal få laget en film av Eyas også...
kjekt å snakke med deg i dag..

Kari Anne sa...

Emil er GANSKE nøyaktig halvannen mnd eldre enn Ember :-) Skal måle skulderhøyden hans i dag, for jeg kan ikke ha en tjukk hund... som lager lyder i hoftene... Det går jo ikke :-)

Nina sa...

haha.. Apropo tjukkhund. DET har jeg, to av dem faktisk! ;)
Maximus har et i overkant GODT lag med spekk etter nesten 3 uker i ro grunnet en stygg poterevne.. Og skal han holdes i ro MÅ ha gjjøres NOE med: shaping = masse /godbiter.
Og Ember... Etter snart en uke i ro, grunnet 6 sting oppover den ene siden, ser jeg hvor aktiv han VANLIGVIS er. Har ikke gått så mye ned på maten ( har brukt den til å belønne det å være rooooolig /rolige momenter) og nå er han faktisk blitt litt rund ;)
Jaja, ser jeg må knipe.
Nå når de begge snart får strokket litt på beina igjen løper de det helt sikkert av seg :)

Sandra sa...

Hej Nina!

Tack för dina ord, de värmde!
Jätteroligt att du kommenterar och "tycker till" fortsätt med det:)
Gud va duktig Ember redan är! ser strålande bra ut, ni kommer att gå långt tillsammans!
jag får nog ligga i med träningen nu så jag kommer ikapp;)
ha det gott och pussa Ember!

kram!

Kari Anne sa...

Emil sin mankehøyde har blitt 56 cm, så han har ikke vokst kjempeveldig den siste måneden. Ser ut til å ha stabilisert seg litt der. Phew! :-)