søndag 29. august 2010

Jakttrening

Denne helgen har vi kost oss med jakttrening Ember og jeg.

Jeg trodde ikke jeg hadde savnet det noe særlig, Luni og min jaktkarriære var jo ikke akkurat noe å skryte av. Dette til tross for at vi tibrakte MANGE timer i skogen og til sist fikk dratt i land en 2 premiering i BK. (Begynnerklasse)
Vakkreste Luni hadde fantastisk mange flotte sider, men gode jaktlige egenskaper var ikke en av de. Det ER blandt annet ikke lett å trene retrieverjakt med en hund som mangler ALT av vannpasjon, men stikker labben nedi og kjenner på temperaturen for deretter å bestemme seg for: "nei mutter'n, du får hente den du". ;)
Jeg mista etterhvert tellinga på hvor mange dummys som gikk tapt slik. hahaha.. jeg smiler godt når jeg tenker på det.

Luni som plumper/ jumper uti på en god dag, varmt i været ;)
Igår ble det derimot klart som dagen, DETTE har jeg savnet!!
Vi er selvfølgelig helt i startgropen Ember og jeg, men vi har nå hvertfall begynt så smått.
Og HER mangler det IKKE på hverken vannpasjon, søk- og apporteringslyst.
Litt spennende egentlig, jeg må nullstille meg HELT, tenke nytt og legge opp treningen på en HELT annen måte enn hva jeg gjorde med Luni. Føler jeg står litt på bar bakke egentlig, at mye av den erfaringen jeg gjorde meg med Luni i liten grad er overførbar.
Noe blir det samme, slik som markeringstreningen, men der Luni måtte "hetses opp" må Ember roes ned.
Med Ember ser jeg f.eks. at han etterhvert kan belønnes med å "få lov" til å LØPE ut i terrenget og søke MER når han har vært inne og avlevert. For Luni var det mat- og pipeballer som gjaldt, for å løpe ut på nytt søk... nei slike fysiske anstrengelser kunne hun styre seg for.. hvis ikke hun fikk noe for det da vel og merke ;)

Hittil har vi gjort/ trent på følgende:
  • Sitt (stadga i posisjonen) med forstyrrelser i skogen og i vannkanten.
  • Små søk, med flere gjenstander godt gjemt i vegetasjon.
    Gjemt med påvirkning, men denne tonet ned. Tanen er at han må bruke nesen, men at det ikke går for lang tid før han gjør et funn. Han får kun hente et par stk.
  • Fokusere blikket ut i terrenget.
    Lagt ut gjenstander, synlige og med kortere avstander. Han får "værsegod" når han fokuserer godt ut. Jeg har "ping-ponget" litt på tid, men ikke struket den noe særlig.
  • Lette markeringer, korte og med gode holdepunkter.
  • Begynt å trene "oppmerksomhetssignal". På dette signalet vil jag at Ember skal stoppe opp og ta kontakt med meg- uansett hva han holder på med. Han skal ikke bevege seg mot meg, kun rette blikket og oppmerksomheten til meg for event. nytt signal.
    Jeg har begynt å fløyte 1 pip- og hive en bit polarbrød ;) Også når han er opptatt med noe annet, men ikke VELDIG forstyrrende, syntes jeg dette fungerer bra nå.
  • Begynt å trene "nærsøkssignal". Dette signalet betyr at han skal slå over til et nærsøk- at dummy/fugl/gjenstand befinner seg i umiddelbar nærhet/området han befinner seg i for øyeblikket.
    Hittil har jeg kun lagt på signalet idet han gjør et godbitsøk ute i hagen ;)

Vi har hatt det kjempegøy, og Ember er virkelig en liten suuper-trooper!
Jeg ser derimot at vi bør jobbe mer med "Fri- og værsegod øvelser" i vannkanten, samt innføre innkallinger med forstyrrelser også her. Det ER kjempevanskelig for en liten guttevalp med MASSER av vannpasjon å konsentrere seg om noe annet enn å BADE i nærheten av vann!


Nei dette blir artig. Forhåpentligvis blir det et kenneltreff utpå høsten, slik at vi får litt tips og råd.



4 kommentarer:

Christine sa...

Så gøy det høres ut, alltid gøy å se hunder jobbe i sitt rette element :)

sandra sa...

Hej Nina!

Tack för din hälsning!:)Roligt att ni håller på med jakträning, det är bara sååå kul! De är nog något alldeles speciellt i denna kullen vad det gäller jaktliga egenskaper! WOW säjer jag bara:)Ska bli så kul att se vad det blir av dessa små guldklimpar.
Det är absolut inge fel att uppmuntra Ember när han hoppar upp på dig med sakerna,det har jag också gjort fram till nu. Hardy är väldigt "hoppig" av sig och vill gärna bjuda mig allt han bär nästan så det blir lite överdrivet, han har med sig naturligt att vilja bjuda sina apporter men sen har jag förstärkt det med mycket beröm..tex när han kommit så har han fått hoppat upp och visat vad han har för att han ska tycka att dte är mysigt att vara inne hos mig. Detta har jag alltid gjort med mina valpar/unghundar beroende på mentalitet och vilja att leverera in. Hardy har såå mycket med sig och är nu ett halvår så då tänker jag att det är dax att börja träna avlämningar som jag vill att det ska se ut. Min målbild är att han ska lämna fint i handen:) Det blev kanske en invecklad förklaring..:/?
jag tror att du förstår:)
stor kram på dig Nina! och nospussar till lille skiten:)

Nina sa...

Nei Sandra, det ble ingen innviklet forklaring. Jeg forstår aldeles godt hva du mener!
Ember er også av det hoppiga slaget! Han kan redan avlevere leker i handen, (Typ "valp apport") så jag borde nog inte "kjøpa" disse "skutt-avleveringene" jag heller. Tycker bare det er så roligt med en hund som verkligen skuttar av gledje ;)

Håppas vi sees i næra framtid!

Christine sa...

Hyggelig at du ringte idag! Fikk flere ting å fundere på etterpå. En ting er sikkert at jeg skal på bli bedre på utfordre meg selv på om treningen jeg holder på funker eller ikke.

Veldig godt å høre at også Maximus var litt vilter i sin ungdom, men at det går over, det gir håp :)