fredag 5. november 2010

Hinki Pinki

Nei, ingen av hundene halter. Overskriften henviser denne gang (takk og lov) ikke til helsemessige plager eller skader, men til Ember sin nye fri ved fot.

Man får det man forsterker, det skal være sikkert og visst, og noen ganger forsterker man helt ubevisst fram bevegelser man egentlig ikke vil ha.
Jeg har belønner høye benløft den seneste tiden, syntes jo dette er flott å se på, men har nok ikke klart å formidle til Ember at dette gjelder BEGGE framben og at han skal ha like mye ”tyngde” i begge ben når han setter de ned igjen! Jeg ønsket å få fram en "flashy" men jevn og balansert fri ved fot. Vel, shame on me!
Ember er en liten krabat som vil FRYKTEKLIG mye, han er glad i fart og spenning, er en runner som helst vil galloppere- og det FORT. Når jeg nå har belønnet litt for mye ”armer og bein” har dette bare ballet på seg. Hans nye fri ved fot ser nå mer ut som halting enn høye benløft med swung og spenst.

Jeg tror ikke det finnes noe lett svar på hvorfor det har blitt som det har blitt, men Ember sin iver/ attityd i treningen, min timing- og mine belønningsritualer samt mitt feilslåtte forsøk på å sette han inn i den mentale sinnsstemning jeg ønsket har nok alle hatt innflytelse. Uansett må jeg bite i det sure eple og konstatere at vår FVF ikke lenger er like ryddig.
Jeg har selvfølgelig forsikret meg om at dette ikke er noen reell halting pga smerter el ubehag. Han halter ikke i baklengs marsj, ikke på tur, ikke når jeg mønstrer han og ikke i noen andre gangarter, kun under FVF.

Jeg oppdaget først denne ”haltepinke” gangen Torsdag forrige uke, og har siden det diskutert bevegelsesmønsteret med flere dyktige instruktører/ hundetrenere
Noen mener jeg ikke bør fokusere nevneverdig på dette, at han med tid og modning mest sannsynlig vil legge av seg denne gangen selv og at dette er helt typisk for retrievere med mye motor og glede i treningen.
Andre mener man bør ta tak i dette med en gang slik at det ikke fastner til å bli et permanent bevegelsesmønster. One time is a fluke, two times is a trend, three times is a habit!!Selv heller jeg kraftig mot det siste, jeg vil ikke ha dette i fremtiden og er overbevist om at det mest sannsynlig vil bli et automatisert bevegelsesmønster dersom jeg lar det skure og gå!
Ofte er det slik at vi "kjøper" enkelte bristende momenter for å sikre en god helhet, men dette bevegelsesmønsteret er i MINE øyne ikke et bristende moment, for å sette det på spisser er det nesten hele helheten!! En særdeles viktig ferdighet da denne går gjennom hele programmet og ofte gir dommeren et viktig førsteintrykk av ekvipasjen. Nei jeg vil ikke at det skal se uryddig ut!!

En liten snutt av Ember sin nye fri ved fot, tatt den dagen jeg først bet meg merke i dette:


Ja så hva gjør man da? Neimen om jeg vet, har jo aldri vært borti denne problematikken tidligere. Planen er derimot å
  • Kutte ut klikkeren: Det er lett å belønne litt for presist IDET han løfter "hinke beinet". Ember har i tillegg til dette en veldig fin respons på klikkeren, men den jobber litt mot oss akkurat her. Han hopper/ spretter ofte til, og ergo får han ofte godbiten servert rett etter at beina har vært i luften- ikke i bakken.
  • Legge om belønningsform og plassering: Jeg skal heretter påse at han står med begge frambein godt plassert, med "tyngde og balanse", når godbiten serveres. Dette skal jeg gjøre både gjennom omvendt lokking og gjennom det å belønningsplassere langt ned. (Ember må legge tyngde på begge framben for å få tak i godbiten)
  • Legge om mentale innstillingen: Da Ember er en hund med MYE futt og fart vil det ikke være dumt å legge om forventningen til intensitet i denne øvelsen, fra INTENS -til jevn og balansert. Jeg kan ikke se annet enn at han uansett vil ha god attityd og et godt engasjement. Det skal ikke trenes FVF i begynnelsen av et pass, ingen flere "kaste el. jakte på belønninger" og ingen flere belønninger for "armer og bein". Kanskje ville det være positivt å innføre selvkontroll-momenter i FVF, slik at han må konsentrere seg mer og dermed går ned i intensitet? feks. leke synlig i hånden men at han må overse denne? Her kan vi jo bygge på i det uendelige og dessuten er det god kvalitetssikring.
  • Jeg skal forsøke en periode å enten gå saktere- eller raskere enn vanlig. Bevegelsesmønsteret er på sitt værste når jeg går "vanlig", han har da "tid" til å løfte frambenet høyt. (blir mer oppover enn framover bevegelse) Rolig gange ønsker jeg å gå for å få tyngde i steget. Raskere gange for å forsøke å forhindre at han får løftet det like høyt, men heller framover for å holde følge.

Noen som har noen gode tips er de hjertelig velkommen!!!!

7 kommentarer:

Havrevingens Ambra ~ * Udda * sa...

Tror du fixer dette ganske raskt jeg. Tempoendringer, og belønning-strategier vil nok funke:)

Hvis ikke så er det jo et "freestyle" moment som man kan lage mye morsomt ut av..... ;)

Nina sa...

FREESTYLE!!! Hva!! Med Ember SKAL IKKE bli danser når han blir stor. Han skal bli en militant liten jævel!! ;)

Takk for praten idag Anne Gry!!
Godt å diskutere med noen! :D

Skal bli gøy å trene med deg! Glær mæ! :D

Kari Anne sa...

Før jeg så filmsnutten, tenkte jeg at Ember hadde den samme hoppehinkeganglaget som Emil har når han blir ivrig, men Ember har satt det litt mer i system, ser det ut til.

Det å få ned intensiteten skader nok ikke på sånne energiballer som Ember og Emil, og det jeg syns fungerer godt på Emil for å få ham til å gå jevnere, er å bruke kjedeligere belønning. Han er mer enn villig til å jobbe for det, men likevel gjør det en forskjell.

Og så ser det ut til at Ember også har blitt en sværing :-) Nyyyydelig er han hvertfall!!

Siv sa...

Gleder meg til å følge med på treningen videre! Har du testet å bare gå kjempelenge helt til han slutter å hinke og så belønne?

Anonym sa...

Gu så söt han är! Olle hade också en sådan period. Det mesta försvann när sträckorna blev längre men det dyker upp ibland igen så det kan väl va klokt att ta tag i det. Men jag har tyvärr inga smarta tips=) Har varit på kurs i ngr veckor så jag har inte varit så mycket på nätet. Tack för senast det var så roligt att träffas!! Kram

Nina sa...

Kari Anne: Jeg har egentlig ikke lyst til å gå ned på belønningskvaliteten da jeg vil opprettholde motivasjon og engasjement, men han må lære at for å FÅ DEN belønningen må han ha en jevn gange og en viss attityd!
Er dessuten ikke lett å gå ned på belønningskvalitet når selv tørt brød er en delikatesse for denne lille gule ;)

Siv: Så hyggelig at du stakk innom!! Ja jeg gleder meg til treningen videre selv. Har aldri hatt en så lett motivert hund med så mye drivkraft tidligere. Han er rett og slett en fryd å jobbe med, har er det nok JEG som setter grensene ;)
Har prøvd oss litt fram mht lengden på FVF'en og syntes det bare blir verre jo lengre strekker vi går. Men filmet igår og ser det HAR blitt bedre og at jeg med fordel kan legge inn holdter og vendinger for konsentrasjonen sin del!

Vendela: Jeg lurte på hvor det var blitt av deg!! Syntes det er alltfor lenge siden du har oppdatert bloggen. Nå gleder jeg meg til nytt innlegg!! :D

Anonym sa...

Filmen vil ikke vises her i safari :(