mandag 29. november 2010

Kurs i Fjugesta

Ember og jeg har vært på kurs i helgen.
Vi pakket snippsekken og reiste til Fjugesta fredag kveld, for å gå kurs hos Klickerklok lørdag og søndag. Thomas og Fanny er "gamle kjenninger", to dyktige instruktører som alltid har mange gode tanker og nyttige innspill!
Jeg setter pris på at vi kan ha en åpen dialog, at de er dønn ærlige og ikke minst at de er dyktige på å se den enkelte hund/fører sine sterke og svake sider.
Jeg dro for å få et nytt syn, nye innspill, på min og Ember sin trening.. noe jeg så absolutt fikk!

Først og fremst må jeg IGJEN få skryte hemmningsløst av min lille gule, han er virkelig et lite gullkorn! For et funn!
Han er en fryd å ha med seg, er tross sitt hormonelle lille hode helt fokusert på oppgavene han blir gitt og har en arbeidskapasitet jeg ikke har opplevd makan til. Han er min egen lille duracellkanin :D

Fanny nevnte flere ganger ika kurset at han likner mye på hennes gamle BC Missy, noe jeg både tar som et kompliment men også et signal om at jeg må holde tunga rett i munnen når vi trener. Ember er en hund som vil så FRYKTELIG MYE, han gir 200%, noe som ofte gjør seg utslag i at han "overarbeider" momenter. Et godt eksempel er Fri ved foten og venstre vendingene.
Han overdriver travet, slik at det ser ut som en mindre god blanding av passage, halting og sprett samt overdriver bakpartskontrollen.
Min lille skrue, et skikkelig arbeidsjern som ikke ser seg fornøyd dersom han ikke "tråkker til". ;)

Det var hyggelig å høre at han er godt grunntrent, og det kom ikke som noe sjokk at vi MÅ ta skikkelig tak i stadgaen- det å holde posisjoner over lengre tid. Jeg fikk klar beskjed om å tørre å utfordre Ember og la han gjøre feil da han virket å respondere veldig godt på dette kurset gjennom. Jeg er kanskje rett og slett dum men ser ikke på passiviteten/stadgaen som noe stort problem. Vi kom langt bare på noen få økter ila kurset og tar jeg bare tak i dette har jeg tro på at dette vil løsne rimelig fort. Jeg var flink til å trene stadga en stund, til det begynte å bli bra, og så lot jeg meg rive med i Ember sin entusiasme over aktive atferder/momenter. Nå MÅ vi ta tak i det som virkelig er vår svakeste side for tiden og ikke kun leke oss med det vi er gode på ;)
Grunnet Ember sin entusiastiske innstilling fikk vi også beskjed om å jobbe mye med signalkontroll. dette er en hund som i sin iver på å GJØRE fort kan glemme å høre etter signalene som gis og bare "GUTSE".

Hovedfokus for kurset var for meg"fri ved foten". Jeg ønsket nye øyne og hjelp til å takle det uryddige travet. Jeg fikk mye god hjelp og enden på visa er at travet nå skal byttes ut med ganglaget skritt. Han bibeholder her fremdeles et godt engasjement og fokus, men i motsetning til i travet trår han godt ned på alle ben og momentet blir seende mye ryddigere ut.
Jeg syntes først dette var litt trist da en fri ved fot i skritt ikke blir like "flaschy", men ble fort korrigert av instruktørene og de andre deltakerene: det traven vi viste fram så nemlig langt ifra flaschy ut (ergo trav er ikke nødvendigvis det beste) og dessuten har Ember mer enn nok av heftige bevegelser han får vist fram under andre øvelser.
Vi skal altså trene FVF i skritt, fokusere på helt om/ høyrevendinger så han ikke får "overdrevet" venstrevendingene i like stor grad ogf ellers ikke glemme å utfordre også i dette momentet.

Ved siden av dette skal vi jobbe videre med å generalisere sitt, dekk og stå, både på avstand, i fri bevegelse, i baklengsmarsj og i utgangsstilling. Dette ønsker jeg å ta tak i snarest, både fordi det har stått på tapeten en god stund og fordi jeg ønsker å virkelig ta tak i momentene

  • Stå under marsj
  • innkalling med stå
  • Signalkontroll på de alle tre i bevegense- type mannekeng

Vi fikk ellers forsøkt oss på litt hoppteknikk, noe de fleste kanskje ikke assosierer med konkurranselydighet men snarere agility.Ember har derimot vist seg å ofte lande MIDT oppi LP hinderet, selv om det er lavt, og jeg ønsket derfor tilbakemeldinger på dette. Fanny mener at også LP hunder har godt av å lære teknikk ift hoppet, noe jeg ble fort enig i da vi fikk se Ember sin teknikk under en økt med fokus på nettopp dette. Hoppteknikk viste seg i tillegg å være KJEMPEARTIG så dette skal vi så absolutt gjøre mer av! vi fikk gode tips på både øvelser og hunderkombinasjoner!

Ember og jeg har storkost oss ila helgen, både med trening, hyggelige samtaler, godt vertskap og nye bekjentskaper. Ember var ikke spes interessert i Fanny og thomas sine små valper men falt ganske pladask for Marlene sine huskydamer. Vi syntes tydeligvis begge to at det er hyggelig med nye bekjentskaper ;)

Takk alle sammen for en super og svært produktiv helg

Ember vel hjemme, men ikke HELT ENIG i at den artige langhelgen
er over allerede.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det hørtes ut som et flott kurs! Heldig dere :D Synes det er så inspirerende å lese om treningen deres, så nå skal jeg trene litt med Einebæret mitt. Ember høres fortsatt utrolig herlig ut og ser så flott ut! Goingen! Jeg er bare så sinnsykt begeistret for min hund, de er virkelig noen scoop de her to! (Og igjen: jeg er sååå glad for at du tipset meg om Ringlets og snakket varmt om meg til dem -takk!)

Nina sa...

Einebær.. så utrolig hyggelig kose-navn!! :D
Ja du Lone, disse firbente våre er noen skikkelige scoop!! Og jeg er utrolig glad for at du er like begeistret som meg!! (Tenk bare hvor forferdelig det hadde vært om det var motsatt)

Gleder meg enormt til å lese mer om din og Eines trening. Gjerne i nitidig detalj ;)
GO Team Einebær!!

Marlene sa...

Det var så otroligt trevligt att lära känna er :) Jag ska fortsätta följa din blogg och eran utveckling, hoppas vi får chansen att träna tillsammans fler gånger :) Jag bor inte alls långt från Fanny och Thomas, så du vet! Jag blev väldigt förtjust i Ember, vilken motor och glädje han har! Den utvecklingen han gjorde under de små stadgeövningarna vi hade, var jättefin ju :) Bara "matte" inte är snäll och sätter för låga kriterier ;) Kram!

Anonym sa...

Team Einebær *liker* :D

Kjersti sa...

Jeg er ikke overrasket over at det var inspirerende å være hos Fanny og Thomas. Nå gleder jeg meg ennå mer til vi skal på kurs i desember :-)

Nina sa...

Marlene: ja takk det samme! Kjempehyggelig å bli kjent med dere!! Tenkte faktisk på vei hjem at jeg må få gå drag-kurs hos deg en gang!!
Du har forresten en VELDIG fin hjemmeside og blogg selv. Jeg vil OGSÅ ha en så fint nettsted!
Skal så absolutt følge dere framover, du og dine fantastisk fine hunder!!
Vi holder kontakten!!

Kjersti: Ja, jeg gleder meg selv... og så priser jeg meg lykkelig over at vi har oppvarmede lokaler!!! :D

Havrevingens Ambra ~ * Udda * sa...

Åh, så heldige dere har vært som har fått en tur til Fanny! :)
Men du, kan du ikke skrive litt om teorien bak hopp-teknikk treningen? Eller er det vanskelig?
Blir så GLAD for at du er så fornøyd med Ember! :)