fredag 27. juni 2008

MAXIMUS

DA ER DEN STORE-VESLE, SKJØNNE, RAMPETE LILLE ENGELEN ENDELIG I HUS!!
Når sant skal sies ligger han allerede i sofaen og holder mamsen sin litt med selskap mens hun stjeler til seg litt tid på dataen!

På mandag denne uken dro jeg altså avsted til Trondheim, med bronkitt og toalettvesken stappet med diverse remedier på legens befaling!
Valpene som møtte meg denne gangen var Digre! De kom stormende alle som en og duret deretter rundt i hagen, kun avbrutt av en hvil i ny og ne. Jeg var frelst!


Børge og Øyvind var nok en gang et fantastisk vertskap. Jeg ble helt til Onsdag, sov på stabburet men ruslet ellers som en skygge etter de begge. Det å få observert litt klipp på trimmebordet samt bli enda bedre kjent med valpene før jeg satt meg på flyet føltes uvurderlig.

Valget falt altså på den "lyse blå". En sosial, miljøsterk, blid og glad gutt. Det er rart med det, selvfølgelig hadde jeg visse tanker om hva jeg ønsket i en valp men ofte er det hjertet- og ikke hodet som taler sterkest. ;)
Maximus er en aktiv krabat men stakk seg ikke ut i valpekassen som å verken være den mest "elektriske" eller tøffeste i forhold til de andre valpene, noe jeg fant betryggende da dette er vår første Riesen- og vår første hannhund. Han tar derimot nye inntrykk og nye opplevelser på strak labb- møter de med vibrerende glad hale og er ikke redd for å gi uttrykk for hva HAN mener ;) Han er rett og slett både et skjønt, artig og bedårende lite troll ;) !!

Vi ankom altså Oslo på Onsdag og han har begynt å slå seg godt til ro. Dagen med valp blir for det meste preget av det å løpe ut og inn (her får jeg den første trimmen på lenge), men til min gledelige overraskelse sover han allerede gjennom store deler av natten. Oppdretter har vært flink til å skille mellom dag og natt (slokket alle lysene når "kveldstellet" er tatt) noe som har virket meget positivt.

Vi fokuserer "treningen" hittil på små ting, i meget små doser.
Vi trener på det å gjøre fra seg ute og gå pent i bånd på de små rusleturene vi har under lufting.
Det jobbes med å skape en assosiasjon til buret som noe utelukkende positivt og avsappende (kommer til å jobbe mer systematisk med crate-games etterhvert) samt at vi så smått har begynt på hånd target. Vi får mye "gratis" sosialisering når vi er ute da vi bor i et tett befolket område, og ellers soves det.... det soves og soves... og lekes.
Jeg kommer nok fremover til å legge endel vekt på det å ha korte, intensive, artige og engasjerende lekeøkter når han er som mest aktiv. For det første får det ut litt energi og for det andre ønsker jeg å bygge supre og varierte belønningsformer.
Han lekte utrolig godt med kullsøsknene, kampet og dro i gjenstander som om det gjaldt selve livet. Her hjemme er det mye intensitet på jaktbiten, han styrter etter og griper leken men slipper den rimelig raskt. Nei, det er faktisk ikke SÅ LETT å både holde balansen og kampe samtidig syntes Maximus.. ;)
Dette tar jeg derimot med knusende ro, målet er nå kun å ha det artig i lek med meg så vil nok også intensiteten i kampingen etterhvert komme mye av seg selv, dersom en passer på det å stimulere men ikke overfokusere. Det er viktig å huske den lille valpen kun akkurat er fylt 8 uker og syntes det å holde balansen kan være en utfordring i seg selv!!
Tenkte jeg etterhvert, når han blir litt større, også skulle komme igang med noen shaping øvelser.. mest for lærerik aktivisering innendørs. Her bobler det nemlig nesten over av energi enkelte ganger. Hva med den sedvanlige "alle 4 labber i en og samme skål" øvelsen??

Nei dere, det er deilig med valp! Torger mener jeg nærmest har gått inn i en valpetåke og til dels er vanskelig å oppnå kontakt med! Haha.. jeg må innrømme han kanskje har litt rett.
Til tross for hærlig tid må jeg derimot innrømme jeg gleder meg til han bare er blitt LITT større. Jeg har ikke gått på tur på evigheter og gleder meg STORT til vi kan ta noen litt "lengre" (lengre og lengre Fru Blom) turer i nærområdet.
Nå er det bare å ta tiden til hjelp, få "pottetreningen" i boks, lære hverandre å kjenne og opparbeide en god relasjon oss imellom..... Da er mye gjort! :)

Har ikke fått tatt noen bilder av Maximus som Oslo beboer enda, men legger ut et bilde fra han var 5 uker gammel. Han har selvfølgelig vokst MYE siden dette bildet ble tatt og legger derfor ut nye bilder snart!
Bare vent, dette MÅ være den hærligste lille riesen-gutten i manns minne..
(Subjektiviteten lenge leve!! ;)

2 kommentarer:

Siv sa...

ÅÅÅ, så utrolig søt! Gratulerer så masse :)

Fanny sa...

Gud så söt! Fantastiskt. Njut av en underbar tid, det finns ingenting som är roligare än att träna en liten valp! Ser fram emot att se er på kurs i höst.