fredag 19. desember 2008

Back to basics

Det er rart med det, hvordan drømmer og målsetninger fortoner seg andeledes når de plutselig blir til virkelighet.
Her har jeg jobbet målrettet mot en god lek, ja målet har faktisk vært å ha en leke-belønning som overgår godbitene, men når vi først er der blir liksom også det "feil".
Vel, "feil" er kanskje ikke det riktige ordet, det blir uvandt og ikke så gjevt som det jeg hadde forestilt meg. Ser nå at det mest ideellet er en hund som BÅDE tar lek og godbiter med stor iver!
Det har seg nemlig slik at Maximus de siste treningsøktene ikke har villet jobbe like godt for godbiter, det er leken han vil ha!! Man skulle tro jeg jublet, det er jo akkurat dette jeg har hatt som agenda siden Maxi bare var liten valp.
De negative sidene er derimot at

  • han kan "velge bort" meg og mine belønninger dersom han tror det bare kommer godbiter (det er nok at jeg belønner et par ganger med godbiter før han mister troen på at det kommer noen leke og "faller ut"- beskjeftiger seg med mer spennende aktiviteter som å snuse i bakken eller bare stirre ut i området)
  • det tar lenger tid å belønne med lek og øktene blir derfor ikke like effektive. Øktene virker i tillegg til dette rett og slett demotiverende på hunden dersom det "bare" kommer godbiter.
  • jeg er litt usikker på hvor lenge jeg skal leke av gangen dersom han får denne hyppigere i en økt. Hvor går balansegangen leke for lite- akkurat passe og litt i lengste laget? Han blir uten tvil fremdeles sliten av heftige lekeøkter.
  • vi har ikke trent noe særlig på det å avlevere leken. Jeg har ønsket at han skulle føle han gikk "glipp" av noe når leken forsvant og har derfor bare "lirket den ut" eller "vunnet" den i kamp.
  • jeg er ikke noe flink til å strukturere overgangene fra lek til trening igjen.

Jeg VET jeg her påpeker helt grunnleggende elementer vi må ha på plass i treningen før vi kan komme videre, men Åhååå så fristet jeg er til å trene ØVELSER og ikke "basics"!!

Vel, dette er det jeg ser for meg: (kom gjerne med innspill)

  • Vi må trene på å avlevere leken. Trene "slipp" signal med andre gjenstander, overføre dette på leken, og belønne med ny lekerunde.
  • Vi starter hvert treningspass med lek, for å få han i modus.
  • Det skal lekes hyppigere, men ikke så lenge av gangen. Øktene må kortes ned noe da han blir mer sliten av leking enn sålenge. Antall godbitbelønninger mellom lek skal økes gradvis.
  • Jeg skal finne frem godbiter og "være klar" til neste repetisjon før jeg avslutter leken.
  • Samtidig skal jeg være ekstra varsom med at han faktisk er sulten når vi trener.

Jeg tror ikke det er gått så langt enda at vi må snu på flisa og "parre" godbit med leke enda, slik at verdien på leken smitter over på godbitene. Men jeg skal selvfølgelig ha det i friskt i mente.

Huff, det er så mye å trene på, og akkurat når jeg har bestemt meg for å ta tak i èn ting dukker det alltid opp noe annet.
Alt i alt grunner vel alle "utfordringene" våre nå for tiden i at det finnes så mye annet spennende enn mors "silly little games". Det er nok på tide å stramme inn på både godbiter og lek, for å benytte disse for alt de er verdt i treningsøktene, samtidig som alle de "belønningene" han ønsker i hverdagen må tjenes gjennom meg.

Hmmm... så er det bare å GJENNOMFØRE dette da.......

Ingen kommentarer: