onsdag 10. desember 2008

Bruks

Idag stilte Anneli, Thomas, Stine og undertegnede i Ås for å trene litt bruks.
(Takker alle sammen for en fin trenings "samling", håper det gjentar seg flere ganger!!)
Maximus fikk to korte godbitspor som heldigvis gikk akkurat slik jeg hadde håpet.
Han tar ikke alle godbitene men har endelig begynt han å roe seg ned, tar seg tid til å gjøre en grundig jobb og ikke bare fyke avsted med meg på slep!
Godbitsporene gir helt tydelig resultater, men må ærlig innrømme jeg er litt i tvil når det gjelder den videre progresjonen.
Skal jeg fortsette å gå disse godbitsporene en stund framover, bare øke lengden, eller skal jeg trappe ned på godbitene, kanskje bare ha disse "etappevis" i sporet, og heller øke utfordringen betraktelig i forhold til liggetid?
Neimen om jeg vet. Ikke blir det lettere av at flere gode hundetrenere har flere forskjellige innfallsvinkler, og flere kan vise til gode resultater. Nei, her må jeg nok bare bli enig med meg selv og tørre å prøve meg fram!

Det som gjorde størst inntrykk idag var derimot ikke sporet, men en fullstendig gal, superstresset, spinnvill og frustrert Maximus i møte med Marte. Makan til reaksjon! Baluba!
Selvfølgelig har han blitt mer glad i tisper den senere tiden og som jeg tidligere har skrevet har disse uten tvil blitt en mye større forstyrrelse, men dette tok kaka.
Når vi er på hundesletta eller møter hunder på tur har jeg enda ikke opplevd at han blokker meg totalt ut. Han har kommet på inkalling, tatt godbiter og lekt videre.
Idag hadde det vært meningsløst å rope, han ville ikke ha godbiter og kunne ikke engang sette seg ned i en sitt. Han dirret i hele kroppen, pep og "frustet", hang seg som en klegg på Marte og hadde ikke øyne for NOEN av de andre hundene i nærheten.
Da jeg tok han i bånd (skulle "skritte ned" etter herjingen) hev han seg i båndet, ville ikke være med meg men strittet imot for å komme til Marte.
Ja Anneli, hun er pen og flott men dette var jo rett og slett i drøyeste laget.
Han ligger nå rett ut som et slakt og har nok ikke tenkt til å reise seg på noen timer!!

Jeg håper å lese om ankommet løpetid på Martes blogg om noen få dager, for dette kan da umulig ha vært en reaksjon på en "vanlig" tispe?? Dersom det er tilfelle henger nå hvertfall ikke DE ballene særlig trygt!
Uansett, Anneli og Marte: gjett om vi skal trene på nettopp kontakt med dere som forstyrrelse og belønning på Lørdag som kommer!
Så MANISK som jeg er lar jeg så absolutt ikke dette seile sin egen sjø. Her skal det jobbes systematisk mot frivillig kontakt også med deilige Marte tilstede!

1 kommentar:

Barte-Marte sa...

Hahahaha... skikkelig pubertal ungdomskåting:) Men - det er ikke mange som kan stå i mot Marte... Forrige løpetid var i slutten av juli, så tror ikke det er noe på gang. Men - vakker riesen møter vakker riesen - da blir det sånn:) Synes ellers dere fikk til mye fint i dag, og kanskje er dette noe du bare kan ta tiden litt til hjelp med - de fleste mannfolk roer jo ned en gang. Ellers stiller selvfølgelig vi lett opp som fristerinner på lørdag:) tusen takk for i dag, kjempehyggelig å være med dere (som alltid) klem