onsdag 11. mars 2009

Andre hunder

Kastreringen til Maximus har gjort underverker i forhold til atferd innendørs, riing på meg under min "løpetid" er borte og stressnivået generelt er av en helt annen verden. Det at vi ser slike resultater allerede nå kommer mest sansynlig av den kjemiske kastreringen han fikk for omlag halvannen mvd siden, ved kirurgisk kastrering har jeg blitt fortalt av veterinær at testosteronet ikke vil nå et bunnnivå før etter ca 1mnd. Først da vil man kunne merke forskjeller i forhold til seksuelt motivert atferd.

Til tross for kastrering tror jeg derimot ikke vårt forhold til andre hunder vil løse seg uten målrettet trening. Slik som kastreringens motstandere påpeker vil mye av den atferd hunden tidligere har vist ha satt seg som lært atferd, noe som gjør at kastrering på ingen måte vil kunne sees som en vidunderkur. Trening må så absolutt til, men jeg tror så absolutt det skal bli lettere å nå nå fram med treningen.

Maximus sin omgang med andre hunder har den senere tid har stort sett handlet om det å ri. Han har en umåtelig stor forventning til hunder vi møter og girer seg voldsomt opp.
Slik jeg tolker Maximus er det ikke et vondt ben i denne guttekroppen, kun en skyhøy forventning til andre hunder og det faktum at disse nå forbindes med noe så pirrende som seksuell atferd. Han hiver seg i båndet, piper og fruster for å komme fortest mulig bort, andre hunder betyr herjing og riing!
Bikkja er blitt STOR, veier i overkant av 40kg, noe som gjør det svært vanskelig for meg å håndtere denne atferden. Hunden drar meg avgårde i sin ekstase og iver.
Nå må vi rett og slett sette igang å trene målrettet mot mer ro også i situasjoner med andre hunder! Slik kan vi ikke ha det!

Svært kort fortalt er planen følgende:

  • MANGE turer med andre hunder i bånd! Maximus skal lære at det GÅR ann å gjøre andre ting, som å snuse i bakken og kose seg på rolig tur, selv om det er andre hunder tilstede.
  • Oppsøke steder det er andre hunder i mer kontrollerte former, som på treninger og kurskvelder. Trene ro, kontakt og konsentrasjon.
  • Trene videre på øvelsen "gå bak", slik at vi senere kan benytte denne ved passeringstrening.
  • Passeringstrening.
  • Lek og sosial omgang. Maximus SKAL for all del få sosial omgang, men skal ikke få løsning på å mase/pipe/hyle og dra seg til dette. Han skal først få leke når han har sanset seg sånn nogenlunde og sluppet hysteriet rundt den andre hunden mentalt. Det skal kun lekes med trygge hunder som klarer å "si ifra" når leken blir for voldsom.

Idag har vi hatt vår første "ordentlige treningstur" i bånd med annen hund, og det ser ut til å bli MANGE FLER før vi kommer oss imål! ;)
Takk til Marianne og Mocca som holdt ut med vårt mas i godt over en time! ;)

Kom gjerne med synspunkter. Jeg er selvsagt åpen for diskusjon! :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så godt å høre, Nina! Bare å komme bortom meg en kveld etter kurs så tar vi gjerne litt trening med både meg og Timmy:)

Eller om vi får gått en tur en kveld også! Begynner jo faktisk å bli litt lysere på den tiden av døgnet hvor jeg er hjemme også nå;)

Barte-Marte sa...

Marte melder seg til dyst. Har også blitt stor jente, og forklarer mer enn gjerne enn slitsom ungdom hva som er akseptabel atferd overfor damer i sin aller beste kropp og alder.