søndag 29. mars 2009

Søndagstrening 29.03

Møtte idag Ellen og Anneli til trening.
Syntes treningsøkten var fin, sett bort ifra at vi befant oss nede i et kaldt og trist parkeringshus mens sola varmet utenfor. Nei nå er jeg rett og slett drit lei all snøen og ser enormt fram til å kunne trene på barmark utendørs. At Anneli hadde med hjemmelagde boller og kaffe fungerte som et GODT plaster på såret!

Skal jeg evaluere egen økt er det kun en ting å si: !Great dog, shame about the handler!

Vi har jobbet endel med å fullføre STÅ øvelsen i det siste, hunden gjør et godt stykke arbeide den, det er derimot verre med fører.
For det første: hvor lenge skal jeg egentlig holde på med omvendt lokking, og hvor mange idiotiske forstyrrelser trenger jeg egentligå innføre?
I konkurranse sammenheng skal hunden gis signal om "stå" under FVF, jeg skal gå omlag 15 meter for så å returnere og få hunden til å sitte på signal- VIPS så er øvelsen ferdig.
Hvor vanskelig kan dette være og hvor vanskelig skal jeg egentlig gjøre det??

Første økten med stå, og omvendt lokking mens hunden skulle holde posisjon, gikk forsåvidt fint den. Men, (ja for det er et stort MEN her) når jeg i andre økt prøver meg uten omvendt lokking byr dette på problemer.
Tydeligvis har jeg hjoplet hunden med den omvendte lokkingen altfor lenge og ikke klart å komme meg videre. Når jeg i tillegg klarer å bryte hunden flere ganger enn han blir belønnet fører dette selvsagt til usikkerhet, han prøver seg på sitt og til syvende og sist kommer det frustrasjons bjeff.
Jeg skulle regelrett fått ris på blanke messingen!!

Heldigvis fikk vi ordnet opp i dette etter en pause og noen økter med andre øvelser, men heretter skal jeg IKKE bruke mer omvendt lokking. IKKE se meg blind på det å innføre forstyrrelser men heller gi hunder FLUST av uttelling for noe så greit som det å bli stående uten hverken mikk- eller makk fra min side :)
At man noen ganger skal gjøre det så vanskelig for seg selv er ikke til å begripe!
Neste Søndag skal jeg filme den hele øvelsen "stå under marsj", tipper jeg vil ha den på plass innen dette dersom jeg er en god trener og klarer å gjøre det nettopp så enkelt og greit som det i utgangspunktet er.

Legger ut en liten filmsnutt jeg ikke er spes stolt av, men alle har vi våre feil og mangler å jobbe med. Det var dumt jeg klarte å slette filmingen av økten der "alt gikk galt", det er sikkert fler enn meg som hadde lært en ting eller to ved å se på denne. (mener da vedrørende hva man IKKE skal gjøre)
Det er noen voldsomme hopp i denne snutten, men heldigvis er de vanligvis ikke så ekstreme når momentet settes inn i et godt travende FVF. Han stopper da kontant, men uten "kengeruhopp" i forkant.

Andre økt ble brukt til trening på det å gjøre innkomster "på planet" (treningsplassen), for deretter å sette dette sammen til innkomst + det å sitte rolig i utgangsstilling.
Dette var ikke lett for Maximus, Marte til Anneli ble en ny og stor forstyrrelse, men etter et par forsøk syntes jeg selv gjennomføringen gikk over all forventning. Vi entret "ringen" med god kontakt og hunden satt stille og rolig med fokus i 15 sek.
Det er for min egen del er det en betydelig vanskelighetsgrad at noen andre (dvs "dommer") skal fortelle meg hvor jeg skal stelle meg opp etc. At hunden klarer å følge med når jeg såvidt klarer det selv er bare å ta av seg hatten for!!

Treningen ble for vår del avslutten med det å trene FVF med avstandsbelønning. Jeg har tenkt å ha belønning liggende på utsiden av ringen (ved sekken) under start og må derfor trene på at Maximus klarer å slippe belønningen- som han VET ligger der- mentalt før han får denne. Han klarer nå å gå en god strekke før belønningen, men dette er noe vi så absolutt må trene mer på. Det er selvsagt vanskeligere jo nærmere vi kommer, noe som innebærer at vi må huske å variere både avstand og plassering i forhold til "ringen"!
Målet kommende uke er at han skal kunne passere/gå rundt belønningen uten å falle ut av øvelsen samt gå en god strekke FVF med vendinger for belønning.
PS: Jeg MÅ friske opp venstrevendingene!

Ergo: Kommende uke sine fokusområder:

  • Fullføre stå under marsj øvelsen, uten så mye mikkmakeri
  • Ro i utgangsstilling, 30-40 sek
  • Vendinger- både høyre og venstre.
  • FVF med avstandsbelønninger
  • ta tak i dekk under baklengs marsj

3 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

*flire* vi har vel alle våre utfordringer som trenere.. Overdrivelser har aldri vært av det gode, målet må vel være å prøve skape litt vettug balanse i det vi gjør?

Sjøl skulle jeg nok brukt omv-lokking/DZ i mye større grad enn jeg gjør per idag. Men nå fikk jeg jo mange fine tips på hvordan! Takker&bukker ^^

Ellen Christensen sa...

Nå synes jeg du er i overkant streng med deg selv altså - (vi er visst "flinke" til det ;). Jeg så ikke så mye galt idag jeg. I hvert fall ikke nok til å fortjene riis! He he. Dette jobber du fint inn!
Takk for en strålende økt! (jeg skal nok blogge jeg og, trur eg - i morgon i morgon, men ikkje i dag..:)

Barte-Marte sa...

For det første så overdriver du kanskje en smule hvor streng du skal være med deg selv... og det er jo fantastisk mye bra å se, og du er veldig på detaljene. Men ang. omvendt lokking så skal man nok ha et ganske bevisst forhold til det, tror det lett kan bli litt mye og vanskelig for hunden å skjønne når det er noe annet som gjelder, eller ikke har det med i det hele tatt. Satser på at vi møtes på fredag og trener litt lydighet og, ikke bare fly rundt i skogen "som gale foler!"