mandag 21. september 2009

Curlytreff

Til tross for at jeg mistet min kjøre krøllete Luni for halvannet år siden var jeg så heldig å bli bedt på Curlytreff helgen som var, for å holde et lynkurs i grunnleggende filosofi/tanker rundt trening av hund. Vi fikk både diskutert og praktisert, og jeg fikk igjen understreket at jeg er og blir en Curlyfan! Selvfølgelig finnes det unntak fra regelen, men makan til ukompliserte, stødige og skjønne hunder!!

Stedet var Veggli fjellstue, raseråd Curly hadde gjort en fantastisk flott innsats med både herskapelig losji og deilig mat. Det var hyggelig å treffe igjen "gamle" bekjentskaper man ikke har sett på en stund samt selvfølgelig stifte nye! Nei får jeg muligheten igjen ville dette gledet meg stort!

På agendaen stod (svært kortfattet)
  • Belønningsutvikling: lett trente hunder er som oftest lette å belønne! Legg mye tid og energi ned i det å utvikle gode belønninger! (ofte disse som mangler når treninger ikke skrider framover) Lek er arbeid, arbeid er lek!
  • God hundetrening handler om valg: la hunden velge, styr konsekvensene ikke hunden! Gjør det lett å velge rett i begynnelsen, men ikke glem å etterhvert utfordre!
  • Positiv hundetrening ikke "fri barneoppdragelse": ha kontroll på forsterkere eller kontroll på hunden. Fri tilgang til alle goder er en uting, gir en hund som er med sålenge man ikke støter på utfordringer. Lær hunden å fortjene sine belønninger, selvsagt med gennomtenkte kriterier! (tigge og anstrenge seg litt)
  • individtilpasset trening: SE DIN HUND!! (ikke rase eller linjer!) Har hunden lett for alkivitet/ engasjement eller passivitet (holde posisjon etc)? Skap større verdi for det hunden har vanskligst for! Bruk gjennomtenkte former for belønning som redskap for det å roe ned/ gire opp. Varier i tillegg belønning for hvilket aktivitetsnivå du ønsker i øvelsen. Både godbiter og lek kan gjøres aktive og passive!

Maximus var selvfølgelig med, som eneste hund med bart og skjegg. Han kan nok styre seg for all venting i bil, men blir lettere og lettere å ha med seg for hver gang han er med på slike turer.

Denne helgen fikk meg til å mimre litt over de flotte årene jeg hadde med min egen curly. Tenke seg til at hun bare hadde vært 6 1/2 år idag. Det å tenke tilbake på denne helt spesielle hunden gjør både godt og vondt på en og samme gang, men jeg syntes uansett det er på sin plass med noen bilder for anledningen

1 kommentar:

Ellen sa...

For en søt liten curly jente Luni var. Morsomt å se bilder av henne, og rart å se deg med noe annet enn bartehund. ;)