mandag 4. januar 2010

Årsmål


Maximus Januar 2010, 20 mnd gammel

Selvfølgelig har jeg flust av årsmål for 2010, både målsetninger for hva jeg kan jobbe med personlig, på arbeidsplassen og i forhold til hund og hundetrening.
Da denne bloggen stort sett omhandler hund er det selvfølgelig disse som får første prioritet her :)

Først og frems bør jeg vel kanskje vurdere fjorårets målsetninger.
Opprykk til LP kl II fikk vi dratt iland på nære nippen, Søndag 6 desember i Karlstad.
Jeg hadde også som mål å debutere i bruksspor, men dette lot seg rett og slett ikke gjennomføre da store deler av sommer- og høst halvåret gikk bort i utredning av Maximus sin periodevise halthet etc. Heldigvis er han idag frisk som en fisk og til tross for at han tidvis er blitt belastet med tildels mye trening har han ikke vist tegn til hverken halthet eller "strekking"!! :) Det lover jo godt dere!!

Årets målsetninger kommer derimot til å se litt anderledes ut enn fjorårets.
Jeg har lært at mye uforutsiegbart kan skje. Egen-eller hundens helse samt arbeidsmengde på jobb er eksempler på faktorer man ikke rår over og som så absolutt spiller inn på i hvilken grad man oppnår de mål som er satt. Det er derfor fryktelig dumt å sette opprykk eller poengsummer som mål en senere skal vurdere strategier, taktikken og ikke minst egen innsats ut ifra.
Noen vil sikkert kalle det feigt, jeg vil kalle det realistisk og setter mål for dette året jeg VET jeg vil være i stand til å balansere med stor arbeidsmengde på jobb og hundekurset på kveldstid. (skal holde en del av disse framover)

Januar- April vil være dedikert til momenttrening innenfor LP.
Jeg MÅ flisespikke på possisjonen i FVF- og holdtene, samt jobbet med en bedre innkomst. (Idag er regelen at Maximus bruker meg som brems på innkomstene, dette MÅ bli unntaket!)
Hovedvekten av treningen vil derimot benyttes til momenttrening på Kl II øvelser samt å sette disse sammen til hele øvelser.
Innen begynnelsen av April skal alle de hele øvelsene være på plass, slik at vi for alvor kan begynne å kjede disse samt tenke helhet.

De nye øvelsene i kl II, Svenske programmet, ser slik ut:
  • Fellesdekk med skjult fører, 3 min
  • Innkalling med stå
  • Fremadsending til ruta
  • Apport (lik den norske i Kl II programmet)
  • Fritt hopp over hinder
  • Avstandskommando
April - Mai vil benyttes til "helhetstenkning/trening"
slik at vi vil være startklare innen utgangen av Mai, begynnelsen av Juni.

Stevne sesongen vil benyttes til å starte i Sverige, insha allah (Inspirert fra turen til istanbul denne sommeren ;)

Annet for året 2010 er
  • målsetningen om å lage et freestyleprogramm. Dette primært for å få brynet og spisset mine egne trenerferdigheter. Innen utgangen av 2010 skal vi kunne vise fram et lite program med de mest elementære freestyle øvelsene. (min. 7 stk)
  • målsetningen om å få trent mer bruks, da primært rundering. Når snøen forsvinner SKAL 1 dag i uken benyttes til bruks-aktiviteter (enten spor eller rundering) Jeg vil jobbe mot et systematisk og godt søk, samt ha på plass løsbittmelding slik at vi forhåpentligvis vil kunne innføre bringkobbelet mot slutten av sensongen.

Ingen kommentarer: