mandag 11. januar 2010

Mennesketrenere

Jeg har shapet og ledd meg gjennom helgen.
Når jeg for noen dager siden skrev at vi var rustne i dette gamet, pratet jeg tydeligvis kun for meg selv. Maximus ga seg i kast med oppgaven som om han ikke har gjort annet.
At hunden gjennom shaping Lærer å Lære er så absolutt en sannhet! På godt og vondt ;)

I helgen har vi fått rettet opp i "slalom mellom beina", skulle bare litt refleksjon og et par planlagte og strukturerte økter til.
"Snurr til venstre" var så og si på plass etter 3 små shapingpass, her er det bare å jobbe videre for å få flyt på øvelsen.
Ellers har Maximus uheldigvis virkelig fått dreisen på å åpne dører, noe som ila helgen er blitt en av hans favoritt aktiviteter innendørs. Hvorfor ligge å sløve når man bare kan åpne en dør og få tilgang til en hel haug av skatter: leker, votter, luer etc. At vi menneskene i heimen skal ha så UTROLIG vondt for å huske å låse dørene gjør jo ikke leken mindre artig ;)
På lørdag kveld gikk det dessuten opp for meg at Maximus, mennesketreneren, har lært meg å "hoppe i seng for natten" på signal. :(
Man kan jo ikke annet enn å flire, tenk at jeg ubevisst har falt i den fellen ;) Maximus har til de grader finslipt ferdigheten "få mamma i seng" at den samme atferden ble fremvist klokkerent flere ganger før jeg.... ja TROR DERE IKKE DET.. så på klokken og hoppet i seng!!
Det hele ser slik ut:
Maxi går og legger seg i sengen, blir liggende en stund før han kommer inn på snarvisitt på stua. Der hopper han opp i sofaen til meg, dulter litt borti- og koser litt med meg før han hopper ned igjen og tar seg et sekund til å titte megetsigende på mor. Han går inn på soverommet igjen før det hele gjentar seg på AKKURAT samme måte.
Og hva gjør jeg?? Jeg får med meg at det nå tydeligvis begynner å bli sent, ser på klokken og tenker at "jovisst er det sengetid" før jeg pusser tenner og hopper til sengs.

Jeg regner med at det er flere hunder der ute som har mennskene sine, mer eller mindre bevisst, på signalkomtroll. Selv syntes jeg dette var SUPER festelig når det gikk opp for meg og lurer derfor på om det er noen andre der ute som vil dele liknende erfaringer.
Hvor godt opplært er DU av din hund, og hvilket atferd har den klart å få under stimuluskontroll? ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha - jeg digger Maxi. Og Kahlo ønsker han velkommen etter som døråpner, og lurer på om han kan åpne dører som går begge veier?

Og jada. Kahlo var snaue 8 uker da hun trenet sitt første menneske, min kjære mor. Det foregikk omtrent sånn: K biter mamma i ankelen, mamma som da prøver å være flink og følge mine instruksjoner, plukker opp en leke og kaster den, K løper etter henter leka, løper tilbake til mamma, spytter ut leka og biter henne i ankelen igjen. Oooog gjenta. *flire*

Samme greia hadde hun i jula med stefar. Stefar kommer inn i et rom, K farer opp og bjeffer tre ganger, Stefar sier "neimen skvatt du? Det er jo bare meg" og bøyer seg ned og koser på henne. Gjentas hver eneste gang stefar kommer inn i et rom. *flire*

Hun har noen slike på meg og - men de fortrenger jeg glatt. Men godt å høre at det er likheter mellom dem.