fredag 22. januar 2010

Oppdatering

Sitter hjemme med feber, syntes skikkelig synd på meg selv, har 1000 ting å gjøre på jobb, 1000 ting jeg heller skulle gjort enn å bare sitte rett opp og ned........men tenker det kanskje hjelper på humøret med en liten oppdatering. :) Da gjør jeg jo hvertfall NOE!

På dager som idag priser jeg meg lykkelig over at vi har helsen i behold, er friske og raske både Max'en, Torger og jeg! Er det dager vi ikke får trent kan dette med svært få unntak tilskrives innsatsvilje og motivasjon, ikke helsemessige hindringer.
Og motivasjon er det er det heldigvis nok av om dagen..
Vi har tatt tak i det nye treningsåret med stor iver.

Momentene skrider sakte men sikkert frem, både de som skal benyttes innenfor lydighetsringen og de som skal benyttes i samstemt dans!
Maximus sin nye favoritt er "snurr", som benyttes flittig i alskens situasjoner. Igår måtte både Ellen og jeg dra på smilebåndet da han snurret seg inn i midten av ruta ;)
Jaja, han hadde uten tvil fått poeng for sjarm.

Den eneste øvelsen jeg hittil ikke syntes skrider fram som planlagt og forventet er apporten.
Tydeligvis sitter blemmen jeg gjorde i fjor våres fremdeles godt i da han mangler den lille galskapen jeg ønsker i gripende. Han er for all del apportvillig, men blir lett usikker når han kjenner mottrykk i apportbukken. Alle andre hjenstander går fint, men å kjenne mottrykk i apportbukken er ekkelt. Jeg har forsøkt å tilrettelegge treningen som en artig lek, men biter meg fremdeles merke i at han blir noe trykket. Leken blir rett og slett ikke løsgjørende og artig nok og fungerer derfor ikke som tilsiktet. Her må det tenkes nytt!!
Det finnes flere gode "oppskrifter" på hvordan å få til en god apport og at disse ofte fungerer svært godt råder det ingen tvil om.
Da God hundetrening handler om valg, det å se individet og tilrettelegge treningen, har jeg nå derimot valgt å se HELT bort fra alle slike oppskrifter og KUN konsentrere meg om det individet jeg har framfor meg. Kun ha øyne for Maximus og det jeg kan observere i treningen med han. Stikkord for denne treningen skal bli lek, morro, fart, spenning og GALSKAP ;) Dette blir spennende!

På freestylefronten er slalomen i boks, det må settes signal på "snurre'en", det må jobbes videre med signalkontroll på det å løfte èn og èn framlabb (riverdance) samt trenes flyt på det å trave rundt meg i sirkel. Jeg må ta tak i ryggingen, både bort fra meg og mellom bena med rompa til.

Og så.... til syvende og sist må jeg bli enig med meg selv om hva som skal prioriteres på Maria-kurs neste helg!! Gjett om jeg Gleder meg!!

Ha en strålende fin helg alle sammen!

Ingen kommentarer: