mandag 19. april 2010

Gjennomført MH

Ja, da har Max'ern kjent mental status.
Vi stilte på MH idag, på Hauerseter Leir kl 0900.
Ellen var med som støtte, noe jeg var veldig glad for da dette var min aller første MH.
Det viste seg derimot at dette langt ifra var noe å frykte, snarere tvert imot ga det en gyllen anledning til å se Maximus sine reaksjoner i ulike situasjoner, og på denne måten danne seg et mer helhetlig bilde av han som individ.

Noe svarte så absolutt til de tanker jeg hadde gjort meg i forkant, mens noen reaksjoner kom som overraskelser.
At Maximus er en lavtemperert hund er ikke noe nytt, han er seig å få opp i kamplek og foretrekker selv godbiter han kan jakte på i treningssammenheng. At han derfor skåret lavt på lekelyst, gripande og drakamp kom derfor ikke som noen overraskelse. Han var som vanlig treig å få opp i lek, men lekte etterhvert fint!

At han er en hund som gjerne "ordner opp selv" og ikke trenger muttern med på laget kom heller ikke som noen overraskelse. Han er en selvstendig hund, lar seg ikke lett flørte med og hadde nok helt sikkert vært en hund det kunne blitt en utfordring å få med på "laget" dersom han var trent med mer tradisjonelle metoder. Heldigvis har vi gjennom treningen basert på hans eget initiativ sneket oss unna og rundt disse utfordringene. Maxi har sterke formeninger om hva HAN vil, men sålenge han og jeg vil det samme går jo maskineriet som smurt :)

At han hadde så lite forsvar kom derimot som en liten overraskelse. Jeg må ærlig innrømme jeg trodde det skulle vært mer. Han viser ingen eller kun enkelte "hot-beteenden", men er konsentrert og reagerer rasjonelt på det han tydeligvis anser som mindre farer. Det han reagerte mest på var uten tvil kjeledressen, på spøkelsene la han seg like så godt ned og holdt et våkent øye med spøkelsene intill de kom LITT for nære. Først da var det grunn til reaksjon.
Han har mot nok til selv å selv undersøke og avreagere, løper bort til både skrammel og spøkelser uten min hjelp og tar selv kontakt med spøkelsene.
Han er ikke skuddredd, reagerer overhodet ikke på skudd i aktivitet men snur seg og forsøker å lokalisere lyden ved passivitet. Går derimot fint opp i lek etter siste skudd.

Ja alt i alt må jeg si meg meget fornøyd. Han innehar mindre forsvar enn det jeg hadde trodd og viser overhodet ingen tegn til skarphet. Han er rett og slett en litt lavtemperert hund på de fleste områder, lar seg ikke rive nevneverdig med og har ikke de store reaksjonene på noe som helst. Han har derimot godt med mot og selvsikkerhet i testsituasjonene, trenger ikke meg for å rydde opp eller hjelpe til på hverken den ene eller andre måten.

Ja, han ER rett og slett en STOR og litt naiv klomp med GODHET ;) Ser lyst på livet og tar utfordringer på strak labb. Han tok testen som en litt anderledes morgentur i skogen og blir sikkert MER ENN GJERNE med på noe slikt igjen ;)
Fantastisk deilig dere, å ha en så stor hund som bare er tvers gjennom søt og god, og selvstendig.... ;)

Ellen filmet med et kamera jeg hadde fått lånt, skal se om jeg får lagt ut noen snutter dersom jeg bare finner ut av hvordan jeg får lastet ned på dataen!

10 kommentarer:

Charlotte sa...

gratulerer med en tvers igjennom solid kar!!

Christine sa...

Grattis! Hadde vært moro og sett litt film hvis du får det til :)

Anonym sa...

Heisann
Grattis med det som ser ut som en veldig god MH. Du kunne vel tenkt deg mer jakt og lek, men du kan da ikke få alt her i verden du heller :-)
Ikke sant det er moro med MH? Syntes virkelig fler burde prøve, både fordi det er moro, man får vite litt mer om sin hund og det er en del av et verktøy for å planlegge avl.
Vi snakkes
Eli

Ellen sa...

Morsomt å se Max i dag! Helt greit å være "snillere" enn forventet :) Men tenker han HADDE passet på mamman sin jeg, han kan si BØ, om han må, og om han har lyst ;)

Anonym sa...

Grattis till en bra hund !!! , kan ju säga att det kommer bli precis tvärt om på Tuva.... mycket reaktion .... jag tror jag har en väldigt bra bild av min hund redan..... / Eva

Nina sa...

Christine: Jeg skal virkelig gjøre et forsøk på å få lagt ut. KAN derimot tenkes det kan ta litt tid. ALLER Først må hun jeg har fått låne kameraet fra finne de ledninger som skal til :)

Eli: Ja virkelig!! Jeg vil også anbefale MH til ALLE!! Ikke bare et supert avlsverktøy, men veldig lærerikt å se sin hund i testsituasjon! :) Jeg kommer herved til å ta MH på alle mine fremtidige hunder, om de så bare skal fungere i familien! :)

Eva: Ja det blir artig å se Tuva. Etter hva jeg forstår er hun en høytemperert hund, så du får helt sikkert andre reaksjoner på en hel del. MEN du skal ikke e bort ifra at du får noen overraskelser du også. trodde selv jeg hadde en MYCKET bra bild på min hund men fikk noen overraskelser! ;)

Anonym sa...

Flinkeste Maxi! Gleder meg til å se film av det!

Kahlo sender en diger slafs til den stødige, flotte, broren sin.

Havrevingens Ambra ~ * Udda * sa...

Gratulerer til hva som høres ut som en fin-fin MH! :)
Velbalansert, modig og nysgjerrig Riesen-gutt er han lille Maximus!

Barte-Marte sa...

Det er liksom Maxitaxi det, stor og snill og god, men med noen hyss for seg... ikke sikkert han synes det er like greit at alt blir avslørt sånn...

Men veldig moro, og skulle så gjerne ha sett dere når det gikk:) Vil veldig gjerne se filmen:)
Snakkes, klem

Stine sa...

På oppsummeringen din på slutten så tenker jeg at det er vel slik en riesen skal være og har vært i tiår; stødig, selvsikker og tapper. Som din Maximus =)

Gratulerer så mye med fin test Nina ;) Helt enig i det du og Eli skriver om MH, de som velger å ikke teste går virkelig glipp av nyttig lærdom.

Jeg tenkte på en annen ting når jeg leste det du har skrevet om hans selvsikkerhet og at det kanskje ikke hadde vært noen suksess å trene mer tradisjonelt med han.. Tror du ikke at hans selvstendighet også har utviklet seg mer med at han får trene på en måte som gir han mye av initiativet? Må bare spørre hva du tenker om det! ;)Det synes ikke på trening at han er så selvstendig, han har jo plenty av vilje til å tilfredsstille!

Vi snakkes snart håper jeg ;)

Klem fra Stine og Stormis