mandag 22. september 2008

Skateboard

Skateboard... ser jo riktig så artig ut det. Maximus derimot er nok litt i tvil hva han syntes.
Jeg må jo si han generelt sett er en trygg valp og lar seg hverken affisere av store trailere, trikker eller andre støyende elementer i bybildet.
MEN skateboard er en annen sak. Jeg skal ikke si dette er et problem vi har, opplevde først reaksjonen idag, men tenkte jeg skulle ta tyrene ved hornene allerede fra den er liten kalv... om dere forstår analogien ;)

Vi var ute og gikk på tur når en ungutt suser forbi på skateboard, på andre siden av gaten. Det lagde noe voldsomt med lyd, beveget seg i stor fart, og Maximus fikk en reaksjon jeg ikke har observert fra hans kant tidligere. Vi HAR jo sett skatere før, eller det vil kanskje si at JEG har sett de før, når vi (hunden og jeg) har vært sammen. Maximus har tydeligvis ikke "oppfattet de" før nå!
La meg si det slik, gjør han slik som fult utvokst har jeg kjapt et problem! Han bjeffet, hev seg i båndet og måtte deretter ha en god stund på å roe seg ned igjen. (som en utagering rett og slett)

Hmmm.. Jeg tipper det er lyden, farten og måten det "rare mennesket" på brettet beveger seg på som utløste reaksjonen. (Hvis han i det hele tatt ser det som et menneske).
På vei hjem fra turen gikk vi nemlig innom den lokale skate-rampen. Når han kun fikk HØRE skaterene var det ingen reaksjon, men da jeg spurte en av guttene om vi kunne hilse... og han av en eller annen grunn først skulle "vise seg" med noen triks i rampen før han kom susende, fikk Maxi så absolutt en reaksjon. Stiv i kroppen, vil fram mot det rare, bjeffing og piping! Han går bort og utreder, trenger ikke støtte men piper og stresser, syntes det er rart når det viser seg å kun være et menneske og en plankebit. Står de i ro er de ikke skumle, men med en gang de setter i bevegelse igjen (stor fart) er det akkurat like stressende.

Jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre..
Jeg har lånt et brett av en nabo og tenkte jeg skulle ta med meg dette på noen turer. Rett og slett bare "ha den med", la det trille litt ved siden av oss når vi går og late som om dette er verdens mest natuligste ting.
Tanken er å ikke gjøre så "big deal" ut av det men gradvis tilvenne til mer og mer bråk. Etterhvert kan jeg legge opp til det å ha med en "annen/ fremmed" på tur som kjører brettet, for deretter å trene noen økter på at det kommer imot oss, først på god avstand for deretter å dra dette nærmere og nærmere.
Eller burde jeg bare oppsøke rampen og holde oss opptatt med "andre ting" mens det er skatere tilstede?? Kanskje kombinere de to tilnærmingene?

Neimen om jeg vet,
KOM VELDIG GJERNE MED INNSPILL!!!
Det er rart med det, hvor usikker en blir når det plutselig gjelder EGEN hund ;)

Ingen kommentarer: