tirsdag 9. september 2008

Stund siden sist..

Det begynner å bli en stund siden sist jeg oppdaterte, men vi har så langt ifra ligget på latsiden.
Jeg har jobbet endel med dekk, utgangsstilling og generalisering på signalet sitt. Tanken er å innføre signalkontroll slik at vi får trent og bevisstgjort den lille valpen på prinsippet om å vente- skille og holde på signal allerede nå. Jeg ser nå dette ikke kommer en dag for tidlig. Han er blitt flink på de frivillige atferdene, men mangler forståelse for signalet som et grønt lys... Vel, det kommer nok! :)

Ellers er det 1000 ting å trene på i hverdagen! Ting vi har måtte prioritere er aksept og en positiv forventning til barbermaskinen, da han regelrett forvandler seg til et MONSTER når denne kommer fram, ørenapping og det å fikle/klippe mellom potene. Det er rart, jeg trodde virkelig vi allerede hadde lagt ned et godt stykke arbeid i håndteringstreningen men ser nå den har vært hakket for generell. Når det kommer til mer "inngående"/"intensiv" behandling og håndtering har vi tydeligvis et lite stykke igjen. Jeg er på den andre siden svært så overrasket over hvor raskt det går framover og hvor store fremskrittene er fra gang til gang!

Vi har vært på besøk hos min mor i Kongsberg, hilst på husets katt samt selvfølgelig benyttet denne som den geniale forstyrrelsen den er i treningssammenheng!
I løpet av denne turen ble det åhåå-så-klart at det arbeidet vi har lagt ned i "hverdags lydighet" begynner å gi uttelling. Maximus lå som et lite lys, dormet og ventet, ved føttene mine under alle måltider, noe som er en skarp kontrast til slik han holdt på når han først kom i hus: hoppet rundt oss og bjeffet: JEG VIL OGSÅ HA! JEG VIL OGSÅ HA!! Han er flink til å gå å slappe av på plassen sin når vi hygger oss med film el., han kommer når du roper selv han er ute på spennende oppdagelsesferd i hagen alene og er ellers rett og slett kjempe behagelig å ha med seg på besøk!

Jeg skal legge ut litt film en av de nærmeste dagene, dekken og utgangsstillingen må generaliseres og er jeg heldig får jeg Torger til å filme. Det er rart hvor interessert han plutselig er blitt i trening av hunden nå når han har begynt på valpekurs selv. ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja er det ikke deilig når man får uttelling for arbeid lagt ned i hverdagslydighet! Ingenting er bedre enn det.
Gleder meg til å se film :)