lørdag 4. oktober 2008

Operasjon lek!!

Operasjon lek er nå godt igang!!
Vi har idag vært på kurs med Maria Hagström, hatt fokus på lek og fått mange gode inspill i forhold til hvordan vi kan bygge god verdi for denne som belønning. Det vil nok ta både tid og energi, men det er så absolutt lys i andre siden av tunellen.

I grove trekk skal vi fortsette med det arbeidet vi har gjort i det siste i forhold til drakampen:
vi skal ha korte økter, gi oss når han er som mest gira, ikke la han vinne leken "ufortjent" (det vil si uten at han virkelig selv VIL ha den) og jeg skal selv konsentrere meg på å gjøre leken innbydende gjennom verbal oppmuntring.

Nye inspill fra dagen idag er derimot at jeg ALLTID skal bevege leken vekk fra hunden, ALDRI bytte leken med godbit når jeg ender økten, vi skal kutte helt ut "sisten-leken" og heller innføre byttelek ved siden av drakampen.

I forhold til bevegelsen på leken syntes Maxi å trigges av jakten på leken snarere enn det å "hisse" han opp på den. Han må ta et ordentlig tak, gripe den skikkelig, dersom den ikke skal forsvinne videre. Han skal måtte gjøre en rael innsats for å få muligheten til å vinne.
Når det gjelder det å kutte ut godbitene er tanken at Maximus IKKE skal sitte igjen med en følelse av at det var helt ok å "miste" leken, snarere tvert imot skal jeg lirke og lure den fra han slik at han sitter igjen med følelsen av å "gå glipp av noe" artig.
"Sisten-leken" vi har lekt i det siste, som en "siste utvei for å skape interesse for lek med meg, skal vi legge på hylla da den kun skaper ønske om å ha leken SELV.
Joda, den har skapt engasjement men også en overbevisning hos Maxi om at det er leken/gjenstanden som er artig, ikke aktiviteten med meg! På tross av at jeg trodde jeg hadde denne "sisten-leken" under kontroll ser jeg halt klart nå at denne leken skaper avstand snarere enn samspill. Jeg har måtte bruke godbit for å få han inn, noe som igjen har gått på tvers av det å få Maxi til å føle at han har "gått glipp av noe" når leken forsvinner!! Fokuset blir for stort på godbiten. Jeg visste vel egentlig dette, det er derimot bare så lett å gripe etter lettvinte løsninger ;)
Vi skal nå innføre rene ball-bytter, uten godbiter, og kamplek, uten godbiter, hver for seg!
Jaja, da er det vel bare å brette opp armene og sette igang etter endt helgekurs!!

Ellers har jeg fått mange nye aha opplevelser i forhold til MÅTEN jeg belønner Maxi på etter endte øvelser. Da han er en lugn fyr skal han få masser av belønninger for AKTIVITET, noe som medfører at det ikke skal belønnes i passive situasjoner.
Med dette mener jeg kort og godt at han ikke vanligvis skal få "servert" godbitene sittende stille eller i andre statiske posisjoner. (selvfølgelig finnes det derimot alltid unntak for regeler)
Maxi må heretter måtte "jage etter" godbitene sine, det skal GJØRES mer ut av belønningen gjennom det å allerede nå lage ritualer for hvordan jeg belønner.
Maria pratet mye om disse ritualene, det faktum at det for mange hunder (de som ikke er MATVRAK vel og merke) ikke nødvendigvis er selve "godbit- matingen" som har den største effekten, men MÅTEN man gir hunden denne maten på!
Hva gjøres det i situasjonen? Får hunden en godbit servert for deretter kun å svelge denne eller gjøres det stas rundt situasjonen?
Hvordan vi legger til rette for best mulig belønningsrituale kommer helt ann på hunden. Har man en elektrisk/svært aktiv hund som har vanskeligheter med å beholde roen eller holde posisjoner vil man kanskje ønske å belønne mye passivitet, mens man i Maxis tilfelle ønsker å gjøre tvert om!

Korte økter med høy intensitet går hånd i hånd med dette.
Vi skal trene attityd og engasjement! Heller færre enn flere repetisjoner!
Jeg vet jeg her må ta et oppgjør med meg selv, jeg HAR en lei tendens til å kunne strekke strikken for langt. Jeg lover herved meg selv å bli SKIKKELIG god på å trene fart, futt og fult fokus!!

Ellers er "overtrening" og kjeder stikkord for dagen.
Skal komme tilbake til dette, nå skal jeg derimot hive meg over grytene! Uten mat og drikke....... får vi ikke noe særlig ut av morgendagen ;)

2 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Interessant dette med å fokusere på forsterkning av passivitet kontra initiativ -sånn sett i forhold til HVA man belønner -og hvordan :o) "Elektriske" hunder, inbbiller jeg meg er en fin ting å jobbe med...

Men hva med din Max. Hvor befinnner han seg på skalaen? Er han en sånn "på vippen" -hund mht lek, eller er han en hund som på bygges opp 100%?

Nina sa...

Hei Kari-Anne!!
Ja det ble mange interessante temaer og inspill i løpet av helgen! Når et gjelder hvilken hund som er "lettest" å trene kommer nok ette noe ann på. Maria selv foretrakk heller en smule rolige hunder, som kunne dras opp, enn huner med mye stress. Nå sa hun ikke hvorfor, men kan tippe noen årsaker er at en
über-aktive hund kan ha store vanskeligheter med å holde posisjon, de er ofte følsome i forhol til frustrasjon og har lettere for å stresse seg opp til et nivå som ikke er ønskelig. Maria ønsker fokuserte og aktive hunder, ikke høyt stress! Uansett hva slags hund man har må det trenes for å få en balanse mellom aktivitet og passivitet, personlig er jeg helt sikker på at jeg hadde hatt større vanskeligheter med en hund som gikk på flybensin enn en slik hund jeg har i dag. Dette kommer derimot sikkert både ann på tiligere erfaringer og hva en personlig foretrekker å jobbe med!

Max befinner seg nok midt på stigen et sted. Han er en rolig, konsentrert og ettertenksom hund, men det er for all del mulig å få opp litt futt og sprut. Han er ikke av typen som traver inn på en innkalling, men heller ikke en som elsker å springe/spurte bare for aktiviteten sin skyld.
Når et gjeler leken er det vanskelig å si hvor han befinner seg. Er han i et "riktige humøret" kan han leke og herje med med liv og lyst, men dette er VEEELDIG variabelt. Enkelte ganger må jeg jobbe mye bare for å få opp litt engasjement. Maria mente vi skulle få et til, vi hadde noen fine økter ila helgen men det blir nok en ganske stor oppgave. Målet mitt er tross alt at han skal elske leken sin og kunne jobbe for denne selv i forstyrrende miljøer, idag er godbiten den klare favoritt!!

På en andre sien, når vi våknet i natt av hund med Kennelhoste og feber (håper for all el ikke vi har smittet mange), må jeg si jeg fikk et stort varmt hjerte for min lille "soldat". Jeg går jeg ut ifra at han ikke har vær i sitt beste slag i helgen..... og på tross av dette har han "kjempet på", vært med på notene og ikke takket nei til en liten treningsøkt.
Det er ikke dårlig for en liten gutt!!