tirsdag 10. februar 2009

Valium!!

Jeg TROR jeg har funnet en oppskrift som genererer mer ro, og gjennom dette ikke like mye lyd i treningen.
Igår prøvde jeg ut den "nye prosedyren" på kurs, men svært gode resultater.
Nå får vi bare holde oss til denne en stund framover, ha litt is i magen, og se hva som skjer.
Dette med lyd er en vanskelig ting å jobbe med, det vil ikke bli borte på 1-2-3 men krever et konsekvent arbeid over tid. Uansett vil ikke disse grepene jeg har innført skade på noen som helst måte, og jeg vil derfor "gifte meg" med disse fram til sommeren!
  • Hunden skal ikke være FRYKTELIG sulten når vi starter treningen. (igår fikk han mat et par timer før vi dro på kurs)
  • Vi skal møte opp tidlig. Ha tid til å gå en tur på området, gjøre oss kjent, snuse og roe ned.
  • Allerede fra jeg åpner bakluken på bilen skal han få belønninger for det å være rolig. Han skal vente på "værsegod" ut bilen, belønnes for å vente mens jeg samler sammen pikk-pakket og måtte gå rolig ned- eller ut på plassen, etter en liten tissetur. (dette brukte vi MYE tid på igår, vi måtte ha hele 4 forsøk før han klarte å gå rolig den lille bakken ned til treningsplassen)
  • Jeg skal starte ALLE treningskvelder (Økter) med passive og sansede øvelser. Dette kan være holde posisjon i sitt, dekk, stå eller utgangsstilling.
  • Jeg skal være rooolig i mine bevegelser og belønninger samt unngå det å hause han opp med høylytt stormende jubel. Jeg skal på den andre siden bruke mye rolig taktil kos, ta han imot og rose stolt men rolig!
  • Han SKAL få lekebelønninger, men jeg trenger ikke ose disse opp mer enn nødvendig!
  • Vi skal ta lukte og tissepauser innimellom treningen. Virker som om dette roer han ned betraktelig. Han skal med dette få lov til å koble HELT ut, noe han enda ikke gjør når han ligger og venter på tur i buret.
  • Når han først lager lyd skal jeg avbryte momentant, men ikke fortsette med ny repetisjon med en eneste gang. Vi skal ta en litt lengre pause, rusle litt rundt, roe litt ned og sanse oss før vi gir det et nytt forsøk. Jeg må være flink til å observere tegn på at han "lander".
  • Vi skal holde litt avstand til andre hunder og forstyrrelser, for så å gradvis- over tid- flytte oss nærmere.

Alt i alt skal jeg repetere mitt mantra:
DU HAR TATT TO VALIUM og hele tiden ha klart for meg at jeg jobber med hundens instilling/ attityd i treningen. Den skal være rolig og sanset.
Med Maximus vil det uansett ikke være vanskelig å dra han opp dersom jeg etterhvert, når roen er på plass, skulle ønske dette!

Legger ut et bilde av Maximus med den nye sveisen:

2 kommentarer:

Ellen Christensen sa...

Høres ut som en veldig gjennomtenkt og GOD plan! Og mantraet ditt er jo bare herlig - jeg tror muligens jeg må adoptere det.. *He he*

Piakvinnan sa...

Hej! Vilken snygg kille ni har. Och trevligt temperament verkar han ha också. Ni ser ut att ha det toppen tillsammans.
Är det ok att jag lägger in dig som länk på min blogg?
Vänliga häslningar, Pia o Dexter