tirsdag 6. mai 2008

Gullfisk i nyhetene

Vet ikke om det er flere som har sett denne fisken på Dagbladet sine nettsider idag? For flere er ikke dette akkurat noe nytt, men det fikk meg til å tenke: Kanskje jeg skulle prøve meg på gullfisk? Tenk dere så god man må bli på shaping etterhvert! ;)
For de av dere dette er helt nytt og overraskende for: med operant betingning og en betinget forsterker kan man få til det meste, både med delfin, gillfisk og hund! Se R2 Fish School!
(for en nærmere titt på enkelt-triksene: velg video i menylinjen!)

Det morsomste er vel kanskje at denne karen tror det hele er filmtriks, det faller han ikke engang inn at dette er lærte triks/arferder!!
MEN på den andre siden: det hadde kanskje ikke jeg gjort heller... hadde jeg ikke vært den nerden jeg er!?! :/

3 kommentarer:

Barte-Marte sa...

Hellu! Må jo ha litt plass på rommet sitt;-) det er mulig at jeg kunne ha kjøpt reiseburet en str. mindre, hadde nok egentlig gjort det nå tror jeg, for det er litt stor å ha med i bilen selv om det er bretta sammen. Det vi har inne er ca 105'70, passe til en nuffe tror jeg:-) men synes det er greit at ho kan ligge på siden med beina rett ut. Ho er ikke så mye i bur, bruker det når vi er på jobb, kunne selvfølgelig gjort en bedre hjemme-alene trening og bla bla bla, men sånn er det nå ikke, ho trives ok i buret sitt, og vi trives med at ikke en ny ting er ødelagt når vi kommer hjem:-) Er det du som selger bur på finn? Det er vel for litet til en riesen da regner jeg med...

Barte-Marte sa...

Dessuten - kanskje jeg har lyst til å ha med noen venner hjem en dag - da er det kjekt med litt størrelse på rommet sitt!
Hilsen Marte

Unknown sa...

Nei jeg (http://redanm.com/?p=57) tror ikke dette er et filmtriks. Det jeg sier er at om man filmer lenge nok vil fisker før eller siden ved enkelte tilfeller svømme i et mønster som kan se "intelligent" ut. Videoen har klippet sammen klippene til en kort serie med de mest "fantastiske" scenene. De scenene hvor fisken dytter på ballen er dog normal fiskeoppførsel på leting etter mat. Dette vet de fleste som har hatt et akvarium og puttet noe som enten flyter eller synker ned i et akvarium. Fiskene skal bort å dytte på det med en gang. De er ikke mer eller mindre intelligente for det.