mandag 19. mai 2008

Tidllig atferds-utvikling, Del I

Ja, jeg ER en nerd! Samboer måtte faktisk riste oppgitt på hodet i går kveld da han fant ut at lesepauser fra eksamenspensum faktisk ble brukt til å lese en diger murstein av en bok: Handbook of applied dog behavior and training, av Steven R. Lindsay. Jeg har enn sålenge satt meg ned med kapittel to i bok/volum èn: Development of behavior.
Kapittelet tar for seg
  • valpens tidlige utvikling
  • hypotesen om de kritiske eller sensitive periodene
  • sosialisering - valpens læren om relasjon, sammenheng og kommunikasjon
  • lekens betydning for sosialiseringen og
  • valpens første møte med prosesser som konkurranse, mestring, tilpassning og kontroll

For hva er vel mer naturlig enn å "følge" valpen vår og sette seg enda bedre inn i disse prosessene, slik at jeg har "oppdatert litt" når valpen først kommer i hus! ;)

Selv om det første "utviklingstrinnet", den neonatale perioden, har noen interresante sider vil jeg hoppe rett til
overgangs perioden (fra 12 til 21 dager) da det er her valpen vår befinner seg akkurat for øyeblikket.
Mange vet sikkert at dette stadiet blir kjennetegnet av en progressiv utvikling av nervesystemet og tiltakende motoriske ferdigheter. I sammenheng med åpning av øyne og ørekanaler fører dette naturlig nok til en større grad av kontroll og valpens første frivillige/forsettelige atferder kommer til syne.
En kan med andre ord si denne perioden preges av enorm forandring og utvikling, valpen beveger seg ut fra en nærmest "kokong liknende" eksistens, uten store inntrykk, til en eksistens med økende sensoriske intrykk og erfaringer.
Selv om det å die er viktig for valpen kommer nå et selvstendig ønske/en selvstendig trang til kontakt til uttrykk. Det å bibeholde og vedlikeholde det velværet og den komforten denne kontakten gir får en økende betydning for valpene.
Men SÅ skjønner dere.. nå skal jeg gi dere noe å tenke på!
Grant og hans kollegaer (1966) foretok en undersøkelse på valpers sosiale respons og kunne gjennom denne undersøkelsen føre bevis for at den sosiale responsen gjennomgår en progressiv utvikling. Gjennom det å måle hjerterytme kunne Gant fastslå at valper i 2 ukers alder (fremdeles i neonatal periode) ikke viser respons på menneskelig klapp og kos. Dette kommer forsåvidt ikke som noen stor overaskelse, men at valper helt opp i 3-4mnd. alder fremdeles ikke viser noe respons på denne såkalte "menneskelige klapp, stryk og kos effekten" kom som et sjokk på meg. Det viser seg altså, ved måling av hjertefrekvens, at denne "menneskelige effekten" , de nedroende kvaliteter assosiert med klapp og kos, IKKE er beviselig eller tydelig før først på slutten av sosialiseringsperioden (ved ca. 4mnd)
Gjett om jeg skal være obs. på dette og foreta et eget lite "eksperiment" på vår valp, rett og slett følge nøye med på om jeg syntes å se noen nedroende effekt med klapp og kos på hyper valp! Når jeg tenker etter syntes jeg derimot å huske at slik "tvangskos" ikke hadde den minste effekt... nå vet jeg det er biologisk betinget, Morro :)
Med starten på sosialiseringsperioden (ved 3 ukers alder) sees derimot en dramatisk forbedring i valpens evne til å lære og ved slutten av overgangs perioden vil valpen erfare en rask utvidelse/økning i mengden sosial og miljømessig stimuli de må bearbeide. Valpene går nå over i en lengre periode der de skal lære å omstille seg til miljøet samt tilegne seg sosial bevissthet og identitet. Det er disse neste ukene som kalles "den kritiske, eller sensitive sosialiseringsperioden"!
Mer om denne senere... nå må det igjen pugges til eksamen!


2 kommentarer:

Barte-Marte sa...

"Med starten på sosialiseringsperioden (ved 3 ukers alder) sees derimot en dramatisk forbedring i valpens evne til å lære"

Det kan hende du kan reise opp og legge noen spor? I allefall et lite slepespor? Muligens ta med en apportbukk og? Synes i allefall du burde komme i gang med lineføring og fri ved fot;-)
Du har vel rapt lest alt detta på engelsk og du...

Nina sa...

Haha.. er det "erta-berta"? ;)
Ikke all læring er "sirkuskunster"! (Ædda-bædda tilbake!)
Sikter nok heller til læring i forhold til det å danne grunnlaget for mer samensatte sosiale atferder, som blandt annet leke atferd, flokk atferd eller det å respondere på sosial atferd mer generelt. Lindsay går så langt som til å påstå at både hundens læringsevne, problemløsningsevnen samt trenbarhet generelt er sterkt influert av sosialiserings perioden!
"Virtually every functional behavior system is strongly impacted by the kind of treatment a puppy recieves during this period" (Lindsay 2000, s.43)
SPENNENDE!! :)
Ergo: viktig med GODE oppdrettere