tirsdag 19. august 2008

Første økten med sitt

Ja, da syntes jeg det var på tide å begynne å trene på sitt.
Jeg har enn sålenge vektlagt kontakt og innkalling, det å shape fram atferder (kloss, target og "triks" med eske) samt brukt omvendt lokking på atferder i bevegelse (kloss og rygging).
Jeg ser derimot nå at jeg snart kommer til å få bruk for sitt-atferden... og må derfor se å komme igang med denne.
Jeg har brukt sitten noe til omvendt lokking og innlæring av fri-signal, men dette er ikke mye.
Alikevel er det altså dette han tilbyr først!! Jeg hadde faktisk trodd han skulle velge ryggingen.

(haha... det skal sies at han prøver seg med ryggingen under økten. Etterhvert som han får flere atferder å velge i ser jeg han ikke akkurat er repetisjonsklok enda ;) Søt da!)

Til tross for at jeg sekundet før jeg startet minnet meg selv på å
  • la armene henge RETT ned langs kroppen OG
  • IKKE ta godbiten opp av lomma før jeg klikker

KLARTE JEG IKKE Å GJENNOMFØRE NOEN AV DISSE TINGENE!!

Det er rart hvor godt slike ting sitter i kroppen fra tidligere trening. Det er rett og slett blitt automatikk. Dersom konsentrasjonen glir over på andre ting, feks. hunden, fordufter slike målsetninger fra bevisstheten som dugg for solen.
Det er virkelig på tide jeg får noen til å stå og se på, og minne meg på dette kontinuelig. Jeg trenger sårt en som tør å hundse meg litt.
FAEN at Torger skal gå valpekurset hos Fanny og Thomas, jeg hadde trengt det kurset og den instruksjonen nå!

5 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Ja, men dette ser jo riktig lovende ut, Nina! :o))

Fanny sa...

Ser jättefint ut! Men jag hade droppat klickern nu och bara belönat. Dessutom behöver du försöka stå stilla istället för att följa efter hunden :)

Nina sa...

TUSEN HJERTELIG TAKK!! Akkurat det mennesket jeg hadde tenkt til å ringe og plage med spm, hadde det ikke vært for at hun var i utlandet!
Da skal jeg gjennomføre uten klikker og med hunden søkende etter MEG neste økt!
Bruker du fremdeles "BRA" da, eller får hunden kun godbit + fri i riktig posisjon??

Siv sa...

Du er jammen streng med deg selv når du legger ut film! Neste oppgave er å skrive tre ting du gjorde bra på neste film du skal legge ut

Nina sa...

Hahaha...
Ja du har nok rett. Når jeg ser på filmene titter jeg alltid på disse med et blikk for hva jeg kunne blitt gjort bedre/anderledes. Tenker aldri på hva som var bra :(
Jeg tar oppgaven din på strak arm. TAKK! :)