onsdag 6. august 2008

Treningsplan

målbilde for uken:

  1. Jobbe videre med å betinge navn. (Responderer ikke lenger på navn slik han gjorde for en stund siden) Med små forstyrrelser dersom mulig, se dette ann.
  2. Kontakt- engasjert kontakt med noe bevegelse- ønsker mer "attityd" (se forventning og "futt" i travet- IKKE passgang)
  3. Innkalling- hurtigere innkomst ved innkalling med små forstyrrelser, korte avstander. Trene økter med rene håndtargets i forkant.
  4. Kamplek- fokus på tyngde bakover i leken.

Jeg tenker meg 2 små økter (på ca 3min hver) morgen og kveld. Sulten og utvilt valp!

Felles for alle disse målbildene er intensitet.
Når jeg her skriver intensitet mener jeg for all del ikke den intensiteten man kan forvente eller ønske seg hos en voksen hund med god motorikk og glød, jeg mener rett og slett å jobbe etter målbildet av en valp du SER ivrer etter en god belønning! Kvikk og rask, våken i blikket!
Jeg har fundert noe over om vi har brukt for mye godbit-belønninger iløpet av dagen. Jeg tror rett og slett det er gått litt inflasjon i godbitene og at han derfor velger disse bort i større grad. Intensiteten på belønningene er rett og slett ikke hva de var! Jeg skal knipe på godbiter ila dagen, når vi ikke trener aktivt og heller benytte meg av premacks prinsipp der dette er mulig, ute på tur etc.
Trener vi aktiv kontakt samt isolerer innkalling med forstyrrelser i en treningssituasjon vil dette uansett gi seg uttelling for hva vi får til ute på tur. Etterhvert når leken øker i verdi håper jeg å kunne benytte denne i større grad ute på tur men også under treningspass generelt.
Ellers MÅ jeg huske på benytte langline, slik at vi kan bruke håndtarget på belønninger han selv ønsker å "ta seg til". (f.eks. hilse på fremmede hunder/jumpe etter katt etc) Han er nå blitt så stor og selvsikker at han ikke lenger har like stort behov for "støtte" fra meg, velger meg bort, noe som har stor innvirkning på kontakten generelt.

Ingen kommentarer: