mandag 11. august 2008

Merkverdig...

På lørdag var jeg og Anette ute med valpene for å gå noen småspor. Jeg hadde lagt opp noen små nyskjerrighetsspor til Maximus, ca 20 meter, med vom i enden.
Alt startet strålende, han fulgte opp sporet, var kanskje til og med litt i ivrigste laget... helt til han fant slutten. Han tittet rart på vom´en, sleiket litt forsiktig på den før han tittet forbauset opp på meg. Jaja tenkte jeg, han har jo aldri faktisk fått vom annet enn fra hånd, kanskje han bare syntes det er litt rart og uvandt å måtte spise det fra en "haug" på bakken. Jeg plukket litt og litt opp fra bakken og ga det fra hånden til hunden, og han spiste- men ikke med den glupskhet jeg er vandt med. Vanligvis sluket han store biter hele for å få det raskest mulig ned.

Idag morges hadde vi igjen en sporavtale med Anette og Khalo, og jeg hadde en slagplan. Vi skulle ut i skogen og spise frokost, vom, fra en liten godbitskål for å gjøre han vandt med dette. Å spise fra godbitskålen har han tross alt gjort tidligere på trening. Jeg tuslet ut i skogen og la ned skålen med masser av deilig vom, ventet en liten stund før jeg gikk ut med Maximus. Tanken var ikke såmye at han skulle gå spor,snarere bare finne en skål med deilig goddis der ute og kose seg med den i lyngen. Igår kveld slukte han vom´en på trening, så det kunne da ikke være den som belønning det var noe galt med. MEN, idag ville han ikke ha I DET HELE TATT!!
Han virket rett og slett trykket. Ikke ville han spise, ikke ville han leke, det eneste han ville var å komme seg ut av skogen og tilbake til de andre.

Vi tuslet tilbake, hadde en ganske lang pause, valpene fikk lekt i skogen, jeg gikk en "vanlig" liten tur i skogen der Maximus fikk løpe fritt og Khalo fikk en liten økt- holde seg rolig og bli foret med Ninas/Maximus sin vom (som Max ikke ville ha) mens mor var ute av syne. Maximus virkel fremdeles ikke interresert i Vom´en, til tross for at Khalo nærmest gulpet det i seg. Dette var som sagt den samme vom´en Maximus gikk av hektene for igår kveld når vi hadde en liten økt innkalling på kvelden.

Etter nok en liten stund var jeg tom for Vom og Anette tok fram sin, ikke helt den samme- denne var av kylling. NÅ ble Maximus interesert. Jeg prøvde å legge det i godbitskålen samt ta det med meg ut i skogen mens Maximus satt og så på før jeg slapp han til. Han pilte ut i skogen og slukte vom´en på to sekunder!!
Jeg gikk ut to små spor, på ca 20 meter, og gjorde ellers AKKURAT DET SAMME som jeg hadde gjort tidligere på dagen. Denne gangen jobbet han fryktelig godt, hev seg over og spiste begge sluttene med liv og lyst.

Heldigvis fikk vi hvertfall en god ende på visa, men jeg skjønner rett og slett ikke dette. Hvordan kan det ha seg at vår egen vom, som han går av hektene for ellers, er så ekkel ute i skogen?? Kan det ha vært miljømessige faktorer som vildtlukt eller liknende han har funnet skummelt og koblet til belønningen/vom´en ute i skogen?? Neimen om jeg vet. Det eneste jeg ER sikker på er at jeg må bytte belønningen. At han får velge den bort hjelper hverken sporinnlæringen eller driven etter belønning generelt.
Det dumme er derimot at jeg er så nyskjerrig på hva som kan ha utløst dette, jeg tenker og tenker men kommer ikke på noen logisk forklaring annet enn at det må ha vært faktorer jeg ikke var klar over inne i bildet.
Nei, dette var en første for meg. Merkverdig...

Ingen kommentarer: