onsdag 27. august 2008

Utgangsstilling

Idag hadde vi vår første økt med utgangsstilling uten kloss.
Jeg må ærlig innrømme jeg er litt usikker på gangen i det hele, jeg har ikke fått innføring i dette på kurs da jeg på forrige kurs hadde hund med dette allerede i boks.
Jeg har derimot observert og pratet med venninder som HAR lært inn utgangsstilling på denne måten, for gjennom dette å prøve så godt jeg kan.
Syntes nå vi har hatt god posisjon MED kloss, ca 80% av gangene, og syntes nå det kunne være artig å prøve å fjerne klossen. Følte at vi stod litt på stedet hvil og tenkte dette måtte være en naturlig progresjon.
Dersom jeg har missforstått, vennligst si ifra dere!

Så skal jeg ta Siv på ordet og gjøre en liten "hva gjorde jeg BRA" øvelse.
Selvfølgelig ser jeg flere ting jeg ikke syntes var så bra fra min egen kant, men DENNE gangen skal jeg altså være POSITIV! :)
  1. Jeg syntes økten var godt planlagt og ble gjennomført i tråd med dette. (Husket blandt annet å sette tidtager og ga meg akkurat idet denne begynte å ringe! Økten ble kort, effektiv og lystbetont)
  2. Syntes stort sett timingen av belønningen var grei, noe som ga uttelling i flere fine posisjoner. Nå var ikke alle like bra, men STORT SETT ok!
  3. Jeg virrer endel, og forvirrer hunden, idet jeg tok vekk "klossen" MEN kommer etterhvert på å STÅ STILLE! Det er ikke ille bare det, at det etterhvert demrer for meg. Kan sees som en god start på å bli mer kontrollert og obs på egne bevegelser!

Er forresten morro å se hvor mye han prøver seg på når "klossen" fjernes, før han prøver det å bevege bakbeina. Han er innom sitt, komme i front, dekk, "flat dekk" og løfte på frambeina (et triks vi for tiden holder på med). Syntes han er konsentrert, kreativ og motivert i treningen!

2 kommentarer:

Fanny sa...

Så fint! Nu är det dags för en drastisk kriteriehöjning :D Inga fler klick för sneda utgångsställningar. Egentligen kan du skippa klickern här också nu och bara vänta på att han väljer en position vid din sida. Belöna bara när han medvetet stannar på rätt plats.

Barte-Marte sa...

Kjempebra!
Han bruker 20 sek på å finne ut hva det er du ønsker fra han, men det er mens du står urolig, når du står rolig tar det 8 sek. Synes det ser veldig fint ut jeg. Han holder lenge! Ellers ville jeg kanskje anbefalt et teppe:) Så stor han har blitt, ligner en ekte riesengutt nå:) Ellers er jeg vel litt dum i hodet, for jeg kan jo selvfølgelig ikke torsdag, da begynner jeg på konkurranselydighetskurs. Men onsdag kan jeg:)