onsdag 7. januar 2009

Et rop om hjelp... ;)

Igjen har jeg fått meg en a-ha opplevelse.
Jeg trodde jeg hadde en repetisjonsklok hund, at hunden kan å gjenta samme atferd den nettopp har fått belønning for.
Meeen: etter å ha tatt tak i noe jeg føler er for trege sitt´er har de faktiske forhold gått opp for meg.

Planen var å gå tilbale til de frivillige sitt´ene, kun belønne de raskeste og belønne disse med høyintensitets belønninger, samt etterhvert få flyt på disse før vi introduserte signalet på nytt.
Det jeg derimot opplevde var at Maximus gjentar sålenge forsterkningen er kontinuerlig, men med en gang belønning uteblir (dvs en treg sitt jeg ikke vil belønne) prøver han en annen atferd han håper å få uttelling for. Når han IKKE får dette blir han først frustrert (gjør ALLE andre øvelser enn den belønningen uteble for), det kommer lyd, før han blir usikker, noe som hvertfall ikke gir noe raskere nedsitt!! (snarere det motsatte)

Haha, det er virkelig rart med det. Har hatt flere opplevelser den siste tiden som har understreket brister jeg ikke trodde vi hadde.
Jaja, da er det vel bare å gå tilbake til basics også her. Før jeg i det hele tatt får tatt tak i hurtigheten på sitt´ene må han få erfaringer på det å gjenta samme atferd selv om belønninger uteblir.
Jeg tenker meg korte økter med høy belønningsfrekvens der jeg kutter ut belønning for et par av sittene for så å belønne igjen.
Jeg tenker meg at jeg må kunne se en sikkerhet hos hunden på at samme øvelse gjelder, og dermed også en intensitetsøkning på DENNE øvelsen når flere belønninger uteblir, før jeg kan sette dette inn i en "skikkelig" treningsøkt med fokus på sittenes hurtighet.
Høres dette greit ut eller er jeg helt på vidda??

Tips mottas med takk!!

2 kommentarer:

Fanny sa...

Att du upptäcker den bristen först nu verkar tyda på att de generellt belönar för ofta. Försök att inte ligga högre än 80% belöning under dina träningspass. Blir det 90-100% så gör du det för enkelt!

Nina sa...

Takk! Ja jeg belønner nok altfor ofte, det er ingen tvil om det!
Får prøve å snu denne leie trenden.