lørdag 31. januar 2009

Maria Hagström

Nok en helg er brukt i "hundens tegn" med kurs for Maria Hagström.
Jeg kan ikke få fullrost denne Svenske damen nok, akkurat som sist sitter jeg igjen med masse ny kunnskap, nye erfaringer samt massevis av ny imput.

Sist vi gikk kurs for Maria, Oktober i fjor, fikk jeg flere nye a-ha opplevelser. Ofte føler jeg man lærer så MYE på slike kurs at halvparten allerede er glemt idet du er kommet hjem. Det blir på en måte litt "overload" enkelte ganger, noe som fører til at noe "lærdom" sitter godt (spes det som har vært jobbet med der og da), mens andre aspekter ikke får like godt feste. Nettopp av denne grunn er jeg fryktelig glad jeg har fått anledningen til å allerede ha inkorperert visse aspekter i treningen, før jeg nå fikk utviklet treningen videre med nytt påfyll!

Sist bet jeg meg spesielt merke i balansen mellom- og bruken av passive og aktive belønninger. Jeg har benyttet meg mye av dette siden oktober, forsøkt å vektlegge aktiviteten i belønningen alt etter hva det er i atferden jeg ønsker å fokusere på, hvilken sinnssteming jeg ønsker hunden skal inneha i det enkelte momentet samt hvilken verdi jeg ønsker å legge i det å være aktiv vs. passiv.
Jeg har allerede forsøkt å overtrene visse momenter samt vært mer bevisst på å skape gode rutiner i treningen. Dette er rutiner blandt annet for belønninger, rutiner for det å feile hunden, rutiner i forhold til å gjøre mitt eget kroppsspråk så konkurranselikt som mulig og rutiner for å starte treningen samt avslutte.
Denne gangen fikk jeg både frisket opp samt trent på mye av det jeg ikke har klart å praktisere siden sist. Det er nettopp dette som fungerer best for meg, teori og praksis i skjønn forening. Får jeg det inn i både i tanken og kropp sitter det hele så uendelig mye bedre!!

Da jeg er rimelig gåen etter en begivenhetsrik helg skal jeg ikke gå i detaljer om hvordan det er gått med oss, annet enn å snike inn denne skrytesetningen:
Maria mente det var kjempe artig å se oss igjen, at vi hadde lagt ned et godt arbeid siden sist og at hun syntes Maximus var en "Riktig trevlig hund". I fare for å virke temmelig uspiselig tror jeg faktisk Maximus klarte å sjarmere flere denne helgen. Han er arbeidsvillig, utstråler glede og iver samt gjør sitt beste. Alt i alt er han en ordentlig godgutt!
Istedenfor å skrive side opp og side ned om hva vi gjorde tenkte jeg derimot å skrive noen ord om hva som heretter SKAL ha med i treningen. Mine blogginnlegg blir ofte litt i lengste laget, denne gangen tenkte jeg heller å være kort og konsis!
  • 3- regelen!! Jeg skal være flinkere til å evaluere mine treningsøkter. Skjer det ingen utvikling på 3økter er det noe som må endres på!! Er det min planlegging og gjennomføring det skorter på? Er kriteriene for lave/høye? Fungerer ikke belønningene optimalt? Måten det belønnes på? etc etc
  • Jeg skal legge opp til en god balanse mellom "rett og feil". Blir det bare rett gjør jeg det rett og slett for enkelt for hunden! Husk at hunden også lærer av sine feil!! Forskjellen på rett og galt skal være tydelig og selvfølgelig skal jeg huske at min egen reaksjon er akkurat like viktig som den reaksjon jeg har når det blir rett. Feilen skal markeres tydelig, men så positivt som overhodet mulig!
  • Jeg skal kjøre kjeder ca annenhver trening! Disse skal foretas i begynnelsen på treningen for å gjøres så "startlike" som overhodet mulig. Jeg skal kjede så langt det lar seg gjøre uten å miste engasjement, gjennom det å gradvis øke samt variere lengdene på kjedene. Det skal brukes GOD TID og HØY BELØNNINGSVALITET i enden av kjedene!! Jeg skal trene min egen konsentrasjon, mitt eget fokus samt jobbe med det å se helhet kontra "perfeksjonering" av momenter!!
  • Jeg skal bli flink til å "konkurransetrene", blandt annet gjennom det å:
  1. Alltid ha i tankene at det er 1 belønning som avslutter konkurransetreningen. Under en reell konkurransesituasjon vil man ikke ha muligheten til å belønne før hele programmet er ferdig. Gjør treningen så nær den situasjonen man vil møte i "virkeligheten" som overhodet mulig. Etter belønning- gå heller ut av ringen og start på nytt!
  2. Legge verdi også i transporter mellom øvelser. Vi vil ikke miste fokus mellom øvelsene. Lag gode rutiner for hva man ønsker hunden skal gjøre under transportetappene, slik at den kjenner igjen dette konkurransedagen. Skal den gå ved fot på eget initiativ? Ligge ned? Uansett må atferden være verdt det!!
  3. Trene innganger i ringen. Dette har både med gode rutiner å gjøre, samt det å lage det beste utgangspunktet for seg og sin hund. Påse at man allerede fra man går inn i ringen innehar det fokus man ønsker- og gjør det verdt det for hunden! Alltid ha i tankene hvor mange "konkurrenter" man har på et stevne- sikter da til miljømessige forstyrrelser, ikke medstartende!
  4. Varme opp et sted og prestere et annet. Igjen: gjør treningen så lik konkurranse som mulig! Dette er et fryktelig vanskelig moment man MÅ trene på for å få max uttelling! På stevnedagen skal du skal varme opp et sted, men gå inn i en ring du aldri har vært i tidligere, med nye forstyrrelser, for å prestere! Uten tvil vanskelig både for hund og eier! Påse at dere har flere gode erfaringer med dette før man går til start!
  5. Trene slik at konkurranseleder blir en hjelp, ikke forstyrrelse.
  6. Overtrene forstyrrelser. Tren på ALT som potensielt kan "stelle til det for dere" på konkurranse. Fungerer det ikke i treningen vil det heller ikke fungere innenfor konkurranseringen!
  7. Benytte muligheten til å trene på nye plasser
  8. Vende meg selv til å prestere på 1 forsøk også uten tryggheten av det å styre miljø, forstyrrelser eller belønninger underveis.

Som sagt, det var et svært lærerikt kurs... og heldigvis har jeg et miljø rundt meg med dyktige kursholdere og treningskamerater slik at man får hjelp til å realisere den treningen man ønsker!! Ble forresten kjent med nok en dame som skal gå på klikkertrenerkurs hos Fanny og Thomas dette året (samt litt inn i det neste). Sjekk ut Grete Bauer og Sejer sin hjemmeside.
Kan nesten ikke vente med å komme igang, dette kommer til å bli uendelig bra. Fantastiske instruktører samt en KNALLgjeng deltakere må vel sies å være oppskriften på suksess!

Legger ved et bilde jeg har stjålet av Grete Bauer, tatt på kurset denne helgen. Håper flere bilder kommer etterhvert. (Venter på å bli tilsendt bilder andre deltakere har tatt av meg og den "lille" gromgutten "in action")


5 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Åh, det høres ut som du har hatt det knall på kurs :O))

Og du, jeg synes virkelig det må være lov å si høyt og tydelig hvor fornøyd man er med egen hund, uten at man oppfattes uspiselig fordiom.

Lykke til med jobben videre, og skriv så mye som mulig her i bloggen. Det er så morro å lese :o)

Aud Venke sa...

Hei. Eg begynte å lese om alt de lærte på kurset med Maria i bloggar eg følgjer med på og vips var eg vidare til din. Så spennande å lese!

Kari-Anne Undlien sa...

Du, Nina... Lurer på om du gidder å svare på noe som er litt uklart for meg :o)

Ser av pkt 1 (over) at man skal bruke kun 1 belønning i konkurransetrening. Det betyr vel ikke at man ALLTID går HELE programmet før en kan belønne?

Hvis jeg forstår deg rett (håper det!) så skal en kunne belønne hunden "når som helst" i løpet av programmet. Men altså gå UT av ringen og starte opp fra skratch (konkurranse-messig) foran hver repetisjon?

Nina sa...

Ja da forstår du HELT rett!
hele poenget er å venne hunden til å jobbe lenger uten belønning, slik at dette ikke kommer som et "sjokk" konkurransedagen. På den andre siden må vi jo hele tiden ha i tankene at vi vil at hunden skal jobbe godt fra FØRSTE stund, og ha en forventning om at belønning kommer når som helst.
Derfor bør vi praktisere svært variabel belønning. Enkelte ganger etter kun innkomst i ringen eller etter et par øvelser. Andre ganger langt uti programmet eller etter at du har gjennomført hele programmet. Husk å ikke kun belønne selve øvelsene, men også under transporter, idet du stiller opp til ny øvelse etc.

Og så.. som du også har forstått rett... går men rett og slett ut av ringen, gjør noe annet eller begynner på nytt.

Mange hunder forstår fort at "dette er konkurranse" når våre "små belønninger" underveis uteblir. (Og skjønner derfor fort at det i den sammenheng ikke vil "lønne seg" med fult fokus og pågangsmot) Derfor er det viktig å kjøre et treningsopplegg som er så nært realiteten som overhodet mulig og gjøre hunden mindre "ring wise" når den først kommer til start!

Kari-Anne Undlien sa...

Puh! Da forstod jeg heldigvis rett! Dette henger ABSOLUTT på greip utfra min ringe anelse om hundetrening :O)

Tusen takk for at du gadd svare, OG at du deler alt dette med oss som ikke har vært på kurs med Maria.. Mange fine tips her!