torsdag 29. januar 2009

Flat-dekk

Jeg har en stund tenkt å ha en flat dekk i bli øvelsene og derfor shapet fram en god "hode i bakken".
Jeg har brukt omvendt lokking når hodet først er kommet i bakken, og har etterhvert kunne utsette atferden for ganske store forstyrrelser. Maximus har blitt flink til å IKKE la seg lure av hverken godbiter ført over hodet, ut av synsvinkelen eller trillende bortover gulvet, men konsentrerer seg hardt om det å kline hodet ned i gulvet.
Det jeg derimot IKKE har gjort er å trene selve neddekket.
Hittill har det rett og slett vært en frivillig dekk jeg ikke har belønnet, før han kommer på at det kan KAN JO HENDE den uteblitte belønningen har noe med hodeplasseringen å gjøre. Altså: vanlig dekk- før hodet etterhvert følger etter.

Den ferdige øvelsen skal jo selvsagt se helt anderledes ut. Her vil jag at kroppen og hodet treffer bakken så og si samtidig. Og hva må man gjøre da: IKKE ligge på latsiden!
Legger ut en liten film med fokus på neddekkene...

Og så et spørsmål til andre som har tenkt seg samme øvelse:
Skal dere bruke denne på alle dekk-øvelsene?
Vil det bli en unødig vanskelighet å blande de to i lydighetsringen??
Hmmm... må tenke litt på dette og spørre Maria nå til helgen.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Kjempefin video av dekk-øvelsen. hvordan har du trent inn dette til å gjelde vanlig fellesdekk? Noen mener jeg bør si NEI når hun løfter hodet, men det synes jeg blir galt. Sliter mest når jeg står på avstand.

Nina sa...

Hei Ingrid, og takk for kommentar!
Personlig pruker jeg ALDRI korreksjonen NEI under trening. Gjør hunden repetative feil må jeg gå i meg selv og tenke
a) er det npe galt med kriteriene mine (i ditt tilfelle ligger det sikkert mye her- hunden har kanskje ikke fått forsterket NOK det å ligge i flatdekk PÅ AVSTAND)
b) er det noe galt med min timing av belønningen- belønner jeg virkelig det jeg ønsker å ta tak i?
(kan også hende det ligger noe her i din trening. belønner du hunden- og legger MASSER AV VERDI ned i det at hunden konser for å trykke ned hodet i bakken eller gir du oppmerksomhet/belønning for andre ting?)
c) er det noe galt med belønningene mine- fungerer de som tilsiktet.

Så dette ikke skal bli en uendelig lang kommentar vil jeg gjerne vise deg til Maria Hagstrøms video om plassligging, her står det MASSER av gode tips:

http://www.skogsborg.net/traningstips/

Maria har i tillegg til dette lagt ut en video for å underbygge dette treningstipset. Dette ligger her:

http://www.youtube.com/watch?v=pYuS6GrchAI

LYKKE TIL med treningen! :)