fredag 2. januar 2009

Inn i det nye året

Da er vi hjemme igjen fra en begivenhetsrik nyttårsfeiring i Kongsberg.
Ferien har vært flust av nye inntrykk for Maximus.
Han har igjen hilst på pusen til mor som er uendelig spennende. Det å holde besinnelsen, ikke bjeffe og dermed få lov til å omgås denne lille rare pelsen, har vært vanskelig men gikk seg til etterhvert. Det å være konsekvent med å ta han BORT fra pus når han bjeffer tar tid, men det gir resultater!
3 juledag ble feiret med Asles mor (min mors samboer) tilstede og han fikk gjennom dette sitt første møte et 90år gammelt menneske. Han syntes nok denne tobeinte beveget seg litt rart men ville FRYKTELIG gjerne hoppe opp og hilse, noe som måtte avvegres da benskjørhet neppe tåler en 38kg tung Riesen full av glede. Dette var ikke lett, hadde han fått lov til å hilse hadde han nok kvittet seg med denne ENORME interessen rimelig raskt, men med hensyn til "den eldre", uten særlig interesse for hund, måtte han desverre innfinne seg i å ligge i nærheten og heller få flust med uttelling for dette.
Han har vært på skitur og funnet ut at det å trekke er livet! Vi hadde planlagt en 3km skitur der han skulle få løpe mye løs, men med hensyn til de andre i sporet måtte han holdes endel i bånd. Turen ble betydlig kortere enn vi hadde planlagt da Maxi insisterte på å trekke som om han hadde djevelen hakk i hel.
Selve nyttårsaften gikk strålende, akkurat slik vi hadde drømt om. Det knatret og smalt i raketter utendørs, Maximus tok derimot dette med knusende ro, fullførte først et godbitsøk for så å legge seg ned for å ta en liten blund etter alle de nye inntrykkene.
Alt i alt har vi hatt en kjempe fin tur. Maxi roet seg etterhvert betraltelig, var kjempe flink gutt, og fant ut at han kunne ta livet med ro også i Kongsberg, til tross for mange mennesker tilstede og det faktum at det hele tiden skjedde noe en kunne sjekke ut og "hjelpe til" med ;)
Jeg fikk tatt noen fine bilder med mammas speilrefleks og venter spendt på å få tilsendt disse på mail. Legger selvfølgelig ut idet de er mottatt.

Vel hjemme igjen har vi tatt opp lydighetstreningen igjen.
Vi har trent signalkontroll på "stå" i stua samt vært nede i middelalderparken for å trene på det å holde fokus, til tross for forstyrrelser, mellom belønning og ny repetisjon.
Det fungerte utmerket å leke inn dette, leke litt- "slipp"- og deretter leke på nytt når han klarte å holde fokus og kontakt. Dersom han feilet ble han geleidet vekk fra det han fokuserte på/ble forstyrret av, før vi tok en kjedelig liten pause og deretter prøvde på nytt.
Leken ble de første repetisjonene holdt synlig, deretter ble den holdt bak rykken før vi avsluttet med å legge den i lommen igjen før ny lekeøkt.

Mens vi var i kongsberg har vi lekt endel, trent på "ta den", "takk" samt det å ta godbit for deretter å leke igjen noe som virkelig har gitt resultater. Jeg gleder meg enormt over å idag ha en hund som vil jobbe for godbiter og virkelig hiver seg ut i intens lek under lekepausene.

Jeg har sett at flere bloggere har listet opp mål for det nye året, noe jeg føler jeg skal være litt forsiktig med. Selvsagt har vi mål, men det nye året vil også preges av mye annet enn hund.
Jeg har 3 mappeoppgaver som skal leveres innen Mars, bachelor oppgave som skal leveres innen Mai og deretter blir det jobbsøkning og ut i ny jobb!
Jeg gleder meg derimot til Klickerklok sin trenerutdannelse og har som realistisk mål å få opprykk til klII lydighet samt starte klasse D spor innen året er slutt.
Vi vil på denne måten ha noe å jobbe fram imot, men ikke ta vann over hodet.

ØNSKER ALLE ET GODT NYTT ÅR!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer med plass på trenerutdannelsen!

Og godt nyt år! Ønsker deg og dine alt godt for det nye året, og gleder meg til å følge med på utviklingen til Maximus.

Klemme fra Anette

Kari-Anne Undlien sa...

Godt Nytt År til dere!

Lykke til med alle oppgaveinnleveringer, konkurranser og kurs i 2009 :D

Anonym sa...

Opprykk til klasse 3 vet jeg dere klarer, jeg tror du er den mest organiserte hundetreneren jeg vet om!
Godt nyttår!

Simen sa...

Shit, alle klassene på bare ett år! :D Kanskje jeg feilvurderer Oliver/meg selv, som tenker at jeg må i hvertfall bruke ett år mellom hver klasse? :P