tirsdag 27. januar 2009

Konkurransetrening

Før jeg setter meg ned for å fullføre første mappeoppgave, "Hvordan legge til rette for blinde barns samlek i barnehagen", skal jeg starte dagen med å skrive noen linjer om på hvilken måte jeg skal bli en bedre, mer konkurranserettet trener.
Var på Fanny og Thomas sin teorikveld igår (konkurrensekurs) og måtte faktisk innse at jeg bryter med flere av deres punkter for hva som kjennetegner god trening fra dårlig trening.
Her er 3 aspekter ved treningen jeg har slurvet med, eller syndet mot.

1. God trening skal bestå blandt annet av belønningsfase og repetisjonsfase, INGEN "transportfase" der hunden får muligheten til å "bare være", gjøre sie egne ting eller rett og slett miste fokus.
For det første mister man mye av den energien belønningen nettopp har bygget opp og for det andre skaper man dårlige vaner. Det å planlegge overganger skal inkorporeres i planleggingen av treningen forøvrig!

2. Allerede fra valpen er liten bør man tenke utholdenhetstrening.

  • Først i form av shaping, som trener opp både konsentrasjon og utholdenhet. Hunden blir dessuten godt kjent med det å fortsette å jobbe når det blir vanskelig og belønning uteblir.
  • Utholdenhetstrening skal gjelde all trening. Kriteriet SKAL økes suksessivt når hunden mestrer forrige kriteriet.
  • Allerede fra valpen/unghunden kan et fåtall øvelser sånn nogenlunde bra kan utholdenhetstreningen begynne. Gjør dette til en naturlig del av treningen! Lag små kjeder og belønn uforutsigbart.
  • Unngå å alltid belønne på samme sted (dvs alltid etter innsitt i inkalling eller idet hunden støpper opp under innkalling med stå) så vil man unngå frustrasjonsatferd i like stor grad som om man knyttet stor forventning til visse punkter- og disse belønningene uteblir på konkurranse

3. Konkurransetreningen kan startes tidligere enn du tror.
Man behøver aldeles ikke ha ferdige øvelser eller lange atferdsrekker. Gjennom denne formen for trening skal vi skape hundens assosiasjoner til konkurransesammenheng, noe vi kan starte med når som helst- jo før jo bedre. Denne treningen inneholder flere momenter, blandt annet

  • Overtren med forstyrrelser og utholdenhet. Dette vil si at vi ikke "bare" skal trene på det programmet inneholder, men også eventuelle forstyrrelser som kan dukke opp samtidig som vi gjør øvelsene "vanskeligere" på trening enn på start. På konkurranse skal oppgaven være lett for hunden. Eksempel på dette er feks fellesdekk. Kan hunden ligge i 3 minutter på trening, med forstyrrelser, vil 2 minutter ikke bli like vanskelig startdagen.
  • Benytt muligheten når du er på nye steder til å trene!
  • Husk at 1 belønning avslutter konkurransetreningen. Dvs har du belønnet må du ut av ringen og deretter starte på nytt.
  • Tren på at konkurranseleder blir en hjelp, ikke forstyrrelse. Eksempler på dette kan være det å lære inn "Ja, jeg er klar" som et oppmerksomhetssignal, eller rett og slett skape en assosiasjon hos hunden om at disse "kommandantene" er ensbetydende med det å ha det artig.

Selv skal jeg ila dette kurset sette hovedfokus på, samt få hjelp til, disse tingene/ ferdighetene:

  1. Få "ferdig" øvelsene Stå under marsj, Innkalling og dekk fra holdt. Jeg skal i tillegg til dette kunne gå fvf med helt greie vendinger. (Høyre, venstre og helt om)
  2. Jeg skal bli flink til å planlegge overganger. Har tidligere hatt flust med transportetapper der Maximus ofte har gjort sin "egen greie", dette er det derimot slutt på.
  3. Utholdenhetstreningen skal begynne!! Jeg SKAL gjøre det til en naturlig ting å ikke bare trene momenter, men også helhet. Jeg skal bli MYYYYE flinkere til å sette sammen små kjeder og ha det artig med å belønne mer "slumpmessig": ikke alltid etter endt øvelse, men også for eksempel i transportetapper mellom øvelsene.

Ingen kommentarer: