mandag 5. april 2010

Påsketrening, signalkontroll i ruta

Jaaa jeg ELSKER det å ha fri.. være fri til å gjøre akkurat det jeg vil! :)
Påsken har blitt benyttet til trening av hund, laange morgener og slaraffen-liv, videotitting og kino. For de av dere som ikke har sett Avatar vil jeg anbefale denne på det sterkeste, ikke noe nytt tema men fremdeles en film man bare må ha sett. Og WOW så langt man er kommet med animerte film effekter, helt utrolig! Apropos animert film, har også sett How to train your dragon/dragetreneren og ønsker meg nå min egen..... drage altså ;)

Enn sålenge får jeg derimot trene videre med den treningsompisen jeg har... som forresten kan minne om en liten drage til tider.
Vi har fått benyttet påsken godt, trent endel på de momentene som må ferdigstilles og fått konkurransetrent med Kristin og Christine. (Tusen takk for knallfin trening!!)
Igjen biter jeg meg merke i hvor ALFA OMEGA det er å få konkurransetrent nok! Vi møttes lørdag på ukjent plass, jeg varmet opp- og glemte helt alle de fine planene jeg hadde for denne- før jeg skred inn på "planet". Ikke bra!!

Kjeden var forsåvidt grei nok, utholdenheten og attityden er det ingen ting i veien med men fvf var til tider J...... skeiv og Stå i midten av ruten ble til en sitt.
Jeg har sett dette noen ganger nå, men "noen ganger" er derimot nok til at det i mine øyne er blitt en trend og herved må jobbes med!

Jeg tror begge disse øvelsene likner mye på en fremadsending for Maximus.
Da vi har en god fremadsending har jeg benyttet meg av denne i innlæringen til begge momentene, men trodd at synet av hoppehinderet/kjeglene skulle kunne fungere som gode signaler på det å sitte eller stå, ved siden av det muntlige signalet selvfølgelig!
Dette gjør de tydeligvis ikke på nåværende tidspunkt, noe som gjør at han enkelte ganger bare "gutser" på hvilket moment som kommer når signal gis. Dette skjer ofte i kjeder, der belønningen har uteblitt over en liten tid og han HELT sikkert begynner å bli litt "høy eller taggad". Det skal sies at han ved siden av dette har en Myyyyyyye lengre og heftigere belønningshistorie på det å sitte på avstand/ i bevegelse enn det å stå.
Torger benytter denne mye på tur. Han benytter seg nesten utelukkende av to "øvelser" i hverdagen for å oppnå god kontroll på tur: innkalling og sitt i bevegelse- på avstand.

Etter å ha tygget på dette noen dager har jeg kommet opp med en slags slagplan.
Jeg skal gå tilbake, trene mer på det å befeste momentene hver for seg.
Jeg skal baklengskjede hoppehinderet og trene "finne midten" av ruta på nær avstand, samt av og til slenge inn en stå her.
Jeg skal ha økter med stimuluskontroll utenom denne treningen, på avstand og i fart.
Jeg skal belønne KONSEKVENT forskjellig på disse momentene. Ved "sitt" skal jeg belønne mens hunden holder den sittende posisjon mens "stå" skal belønnes ved å hive belønningen heftig og begeistret til/bak hunden. Dette for å skape en forventning til belønningsform.
Stå skal bli "jeg må snu meg FORT og bli stående og titte etter den flygende belønningen". På denne måten tipper jeg atferdsøkonomien også vil gjøre sitt for å få han til å stå, og bli stående til belønning.

Når jeg ser at momenttreningen har gitt gode resultater skal jeg blande de to momentene i en og samme treningsøkt, (ruta- hopphinder- ruta) slik at signalkontrollen kommer på plass og det blir veldig klart for Maximus at det er en stor forskjell mellom disse øvelsene.
Ved kjeglene skal man stå og ved hinderet skal man sitte!!

Høres det ut som en god plan dere?? Kom gjerne med tips og tilbakemeldinger!!

Skal legge ut film av denne kjeden når Christine får lagt den ut på Youtube... noe som sikkert kommer til å ta noen dager da jeg stakk avgårde med kameraet hennes og måtte gi det til Kristin. :) Håper det snart finner veien hjem ;)

3 kommentarer:

Christine sa...

Enig med deg det er digg med ferie, jeg er så heldig at jeg har en hel uke igjen med påskeferie ;) Kristin kommer imorgen så da satser jeg på at videoen blir klar utpå kvelden.

Nina sa...

Heldiggris!!
Flott at videoen blir klar utpå kvelden imorgen, men det jeg er ALLER mest interresert i er tilbakemeldinger på slagplanen :) Har du noen tanker om den? Eventuelt tips?
Setter stor pris på konstruktive tilbakemeldiger folkens! ;)

Anonym sa...

Tack för kommentaren! Intressant läsning här inne! Ska du skaffa en ringletsvalp?