mandag 9. august 2010

Jakt trening

Jeg som var SÅÅ bombastisk: nei jeg skulle IKKE drive med jakt, kun lydighet og bruks.
Nå har jeg vært inne på Gundogs og kjøpt meg 5 stk dummys :)

Måtte ta en tlf til Kerstin, for å høre hvilke tanker hun har om "grunnferdigheter" relatert til retrieverjakten. Hva hun vektlegger med sine valper og unghunder.
Oi hvor flott det er med en så dyktig, nytenkende og gjennomtenkt oppdretter. Etter 30 minutter hadde jeg lært MASSE!

Mye av det som er viktige grunnkunnskaper i LP, og som vi jobber med her, er også viktig innen jakten. Hunden må kunne jobbe inne hos fører- men også vekk i selvstendig arbeide, den må kunne jobbe med forstyrrelser og ikke minst må den kunne være konsentrert om oppgaven til tross for at denne skal foregå med en viss intensitet. (feks ikke slå over og "bare løpe" i søket, men bruke nesa)
ARTIG!

Vår jakttrening framover:

  • Ember skal bli en dyktig markør, lære å låse blikket ut i terrenget.Han skal få mange lette, korte markeringer med gode holdepunkter i terrenget, og slippes idet han holder blikket og fokuserer fram.
  • Da vi i LP treningen fokuserer mye på "inne hos meg" om dagen skal vi oppveie dette med mange positive erfaringer på selvstendig søk. Tror det er viktig å være nøye med å balansere dette forholdet med en liten gutt som Ember, dersom han skal bli selvstendig nopk i retrieverarbeidet! Dette skal gjøres med både godbitsøk og søk etter favorittballen på liten avstand fra meg (i et lite område med litt høyt gress el)
    Det å lære å bruke nesa er kanskje spes viktig for hunder med mye spring i beina. Det er ikke ønskelig, men hender ofte med løpsglade hunder at de får flust av erfaringer på at de finner bare de løper raskt og lenge nok. Vel, denne må vi jo prøve å unngå ;)
  • Sist men ikke minst skal vi trene oppmerksomhetssignal med fløyta :) Et pip m fløyta betyr herved at liten lefse kommer flygende :)

Hihi.. jeg gleder meg allerede!

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Det ska bli såååå spännande att följa dig och Ember inom jakten! Jag tror han kan bli riktigt bra.... :-D

Ser fram emot fler rapporter och diskussioner, Nina!

Kari Anne sa...

Og jeg som håpte på bilder :-)

Jakttrening har jeg også lyst å prøve meg på, men retrieverklubben her ser ikke ut til å ha planlagt noen jaktkurs til høsten.

Gleder meg til å lese mer om treningen og venter på bilder av Ember :-)

Nina sa...

Haha.. Kerstin: de rapportene og diskusjonene KAN det hende du etterhvert blir temelig lei. Har så MYE jeg skulle spurt om og sagt! ;)

Kari Anne: Ja jeg vil OGSÅ ha bilder!!
Skal være frekk nok til å spørre Ellen om hun kan ta med Kameraet idag! :)

Lone sa...

Spennende med jakt! Jeg har også lyst å prøve, men er helt grønn. Fint vi har en så oppegående oppdretter da!