onsdag 11. januar 2012

Plan famover

Oioioioi... gjett om vi har mye å trene på fram til kl3 debut!!
Vi fikk masser av input på kurset og slik ser planen ut framover:

Da stevnet går innendørs MÅ jeg prioritere mye leke- og deretter moment øvelser inn mot menneskemengde! Dette må vi få til, på en eller annen måte, hver trening. Er vi få på trening, og derfor ikke får til en skikkelig "mengde" får vi strø sekker og annet treningsutstyr utover, slik at det uansett blir en slags "barriære" han må jobbe inn mot!

Fellesøvelser:
Felles sitt- 1 min.
Øke tiden. Sikre trygghet.

Felles dekk- 3 min
Øke tiden og sikkre trygghet. Han kan ligge 3 min, men her skader det ikke å øverdrive tid.

Fri ved fot
I sideforsluttninger og vendinger på stedet vil jeg at han raskere skal finne posisjonen sin. Føler det som oµ han må tenke seg om for mye!
I bakoverforflyttninger må rumpa holdes inne, denne detter ofte ut.
I alle høyrevendinger, og helt om vendinger, ser jeg nå en tendens til at skulderen skyter ut- slik at han ikke vender "trangt nok" (Holder seg i riktig posisjon) Tror ikke jeg kommer til å gjøre noe "stort" ut av dette foreløpig, men prøve å belønningsplassere disse vendingene bedre!

Sitt under marsj
Selve sitt-momentet kan bli raskere- eller jevnere. Ember reagerer godt på signalet, men rumpa siger liksom ned de siste cm. Fikk gode innspill på dette under kurset og skal prøve å belønningsplassere dette momentet bedre. Belønne opp i "bamse", slik at tyngden virkelig er på rompa når belønningen kommer.
Må også innføre det at jeg kan gå bak.

Innkalling med dekk
Dekk- momentet KAn bli raskere. Skal jobbe litt med dette, men først og fremst med det å klare å stoppe han ved markør! Farten skal vi bibeholde, jobbe litt med intensitet og trykk i siste etappe, men ikke henge oss helt opp i dette.

Ruta
Fortsette med å jobbe han dypt nok inn i ruta. Det vi MÅ prioritere her er snusing. Han har altfor lite forventning når han har lagt seg i ruta, dette er blitt et "dødpunkt", og kan derfor finne på å "ta seg en snus" ;)

Apport over hinder
Det er spes i apportøvelsene jeg ser hvordan han senker fart og trykk inn mot menneskemengder. Ligger apportene litt for nære andre hunder eller andre forstyrrelser kan han gripe denne "slurvete"/tvilende. Han har vanligvis et godt og fast grep om apportene, men det er i disse sammenhenger han kan miste de på vei inn.
Han er rett og slett litt for "høflig". Har sett dette under leken også: havner ballen hans litt for nærme en annen hund vil han ikke gå inn i noe han anser som en potensiell konflikt. MÅ trygge han på dette, og her kommer leke-øvelser inn mot forstyrrelser inn i bildet :)

Metall apport
Her gjelder det samme som ovenfor.

Her ser dere det perfekte eksempel på hva jeg mener.
Her har jeg sendt Ember inn i Hopp apport ganske nære "publikum". Vanligvis, uten disse forstyrrelsene, har han et fast og fint opptak. Når mengdene kommer for nærme (her lå det også hunder i "mengden") blir han mer dempet- og opptaket blir dårligere. Her mistet han apporten.



Neseprøve
Jobbe med fokuset ut (slik jeg forklarte i første bloggen etter kurset), fortsette å jobbe trygghet og stabilitet i søket samt innføre det at jeg kan snu meg "helt om" mens han blir sittende i riktig retning!

Avstand
Oj, her må det jobbes steinhardt! Prioritere bakoverdekk. Jeg er litt usikker på om jeg skal begynne å fade "hjelpen"/håndsignalene nå eller om jeg skal prioritere steinhardt det å sette sammen skiftene i en helhet- og få disse ut på avstand og inn i kjede.

Jeg skal være flink til å konsekvent tenke rutiner i momenttreningen- og også innføre disse i øvelsene og kjedingen! MÅ BARE HUSKE DETTE!!! :D
Og så er det jo helheten og kjedetreningen. Jeg SKAL kjede på hver trening framover (trenger ikke være store greiene- bare så vi ikke låser oss fast i samme belønningsrutiner og skaper for store forventninger til spesifikke punkter!!) og trappe opp fokus på helheten ganske kraftig i Februar!

Ja, da er det bare å henge i da! ;)

10 kommentarer:

Zebra sa...

Jeg får så lyst til å trene og gå kurs når jeg lesr bloggen din. Kos deg med treningen:)

Johanna sa...

Hej Nina! Kul att du skrev! Håller med, alltid kul o träffa på andra lydnadsintresserade med jaktlabbe! :)) Verkar varit på en kul kurs. Ser att Siv och Elin var med, härliga tjejer!

Följer dig via bloggen, lycka till med träningen! Vi kickar igång efter låååång vila snart :)

Johanna sa...

Glömde! Du frågade om youtube. Har några gamla filmer om du vill se! johannabergea kan du söka på!

Johanna sa...

Ja jag måste hitta nån som filmar bar ;) Har ni nån kanal?
Han blir 2 år 7 Mars!

Nina sa...

Johanna: Jeg har "abbonert" på deg. Du får sikkert en mail fra Youtube med link til min "kanal" :D

Johanna sa...

Har kollat filmer nu! Va STOR din grabb är! Jämfört med min lilla räkna ;)

Så kanonfina ni är ihop, ser supersnyggt ut! :D Ska ni starta 3an snart?

johanna igen! sa...

*.. min lilla räka ska det stå ;)

Nina sa...

Hei Johanna! Takker så mye, hyggelig at du har sett på filmene. visst blir man nyfiken på andre med jaktlabb! ;)

Det er så morro det med størrelse. Jeg syntes jo han er pytteliten i forhold til min riesen. Ember går under kallenavnet "råttan" her hjemme ;)
Men jeg veide han faktisk idag, 30 kg! Så han ER jo egentlig ganske stor ja!

Jeg så at din Hank ikke er store gutten, men for noen lange bein han har!!!! Syntes han såg lekker ut!!

Vi skal starte- debutere 3'an nå i mars. Skal bli jättespennende!!

Maren Teien sa...

Juhu! Planer er alltid bra! Fine og konkrete mål :) Vi må satse på champagne-coaching til sommeren, så det er bare å peise på!

Nina sa...

Ja det må HELT KLART bli coaching Maren!!! Vi får presse litt på disse damene i Arendal, så det ikke går i glemmeboken! :D