mandag 2. juni 2008

Canis Seminaret

I helgen gikk altså Canis seminaret men Ken Ramirez og Kathy Sdao av stabelen. Jeg skal ikke skrive mye om dette da jeg sitter midt i siste eksamensinnspurt, men jeg klarer bare ikke å la være .. jeg MÅ skrive NOE :)
For et fantastisk lærerikt seminar!! Jeg sitter igjen med flere nye aha-opplevelser, tanker om hvorfor jeg har "feilet" som trener på enkelte områder tidligere og hvordan jeg kan rette på dette i fremtiden.
Favoritt "innlegg" må sies å være:

  • Cujo meets Pavlov- Bruk av klassisk betinging, motbetingning i behandling av hunde aggresjon i møtesituasjoner. (kathy Sdao)

Første delen av dette foredraget, årsaker til denne type problematikk (det at dette er en LÆRT emosjonell respons på et i utgangspunktet nøytralt stimuli) medførte ikke så mye nytt, men resterende av forelesningen ga mange nye tankevekkere!
Foredraget tok både for seg viktige, helt avgjørende aspekter for det å lykkes i motbetinging samt at den ga mange praktiske tips. Jeg ser nå at jeg tidligere ikke har hatt nok kunnskap til å ha dannet meg et reelt bilde om hva dette innebærer.
For mer inngående forklaring, se artikkelen Morten Egtvedt har skrevet om klassisk betinging på grunnlag av dette foredraget.

  • If you built, they will come- Systematisk trening av innkalling, som vil fungere i hverdagen. (Kathy Sdao)

Et kjempemessig foredrag på hvordan vi systematisk og målretter, med bruk av kontrollerte og gjennomtenkte forstyrrelser, kan bygge en solid innkalling. Når vi tenker etter er jo ikke dette akkurat noen komplisert atferd eller atferdskjede, hunden skal kun løpe fra A til B. Det som derimot gjør øvelsen så kinkig er nettopp forstyrrelsene! Å trene med tilrettelagte og kontrollerte forstyrrelser etter nivå vil både bibeholde inkallingen samt gjøre den sterkere. All atferd handler om konsekvens, det er disse vi må fokusere på gjennom en gradvis tilnærming. Foredraget ga mange gode tips, både en teoretisk og praktisk tilnærming. Strålende! Dette er noe å både praktisere privat samt ta med seg ut på kursplassen!

  • Maximizing the power of clicker training- speesbumps to avoid. (Kathy Sdao)

Foredraget fungerte både som nyttig repitisjon, men ga også ny informasjon til videre refleksjon. Selv om jeg har tenkt tanken lenge ga dette foredraget mer kjøtt på bena spesielt i forhold til det å skifte fokus fra "kommandoer" til signaler- som "grønne lys" til handling. Jeg ble obs på hvor lite det skal til for å "forgifte" et signal- slik at det ikke lenger assosieres som utelukkende positivt tilskrevet eget ønske om å utføre handlingen, men heller tilskrives ytre press. På denne måten mister man muligheten til å benytte signalet som en forsterker. Forsterkningshistorien vil bli preget, noe som er svært vanskelig å rette opp igjen. Her gjelder det å være føre var!!

  • Consept training (Ken Ramirez)

Dette foredraget tok for seg kognitiv trening av hund, det å heve blikket fra spesifikke "kommandoer" og signaler til det å lære de å konseptualisere begreper som liten-stor, over-under, høyre-venstre etc. Dette forutsetter at hunden har klart å generalisere begrepene. Det som er stort i en sammenheng kan være mindre i en annen (sammenliknet med noe annet).
Jeg ser nå klart at min egen kunnskap har satt barriærer for hva jeg trodde var mulig. At dyr kan lære å herme etter andre dyr, selv relativt kompliserte atferdskjeder det tar lang til å lære inn, har jeg tidligere ikke hatt den minste tro på. Her fikk jeg altså bevist og visualisert det motsatte gjennom en helt fantastisk filmsnutt.
Denne type trening er derimot for den erfarne hund og hundetrener, det må bygge på et solid grunnlag av det å allerede ha "lært å lære" gjennom kreativitet og refleksjon. Personlig har jeg nok med å holde tungen rett i munnen som det er og lar derfor dette ligge intill videre ;)
For de som er interresert vil jeg derimot vise til Fanny Gott sin blogg og det innlegge hun har skrevet etter Ken sitt foredrag på emnet.

  • A systematic look at non-food reinforcers. (Ken Ramirez)

Her hadde jeg enormt mye å hente!! Jeg ser nå hvorfor mine sekundære belønningsformer ikke har fungert optimalt eller slik de var tilsiktet å fungere. Jeg har slurvet med betingingen, jeg har ikke vært obs på det å konstant evaluere og vedlikeholde, jeg har ikke fokusert på det å systematisk jobbe med varierte belønninger og har derfor til tider gått på tvers av hundens forventninger. (noe som har fungert som negativ straff snarere enn positiv forsterkning :(
Den systematiske introduksjonen og innlæringen av sekundære- eller varierte belønningsformer er helt sentral! Dette er noe jeg virkelig vil ta fatt i med den nye valpen og vie stort fokus i fremtidig trening! For en trener med stjerner i sikte er det avgjørende å kunne stole på sitt knippe av forsterkere. Dersom dette gjøres skikkelig vil en kunne oppnå meget sterk forsterkning gjennom blandt annet betingede forsterkere som ord, gester eller berøring samt at man vil kunne bruke verdien av en ny komando som belønning i seg selv (dersom den har en god belønningshistorie!)
Til syvende og sist vil et helt lydighetsprogram i virkeligheten bestå av mange belønninger underveis , dersom man systematisk jobber aktivt med dette!

Dere får unnskylde den helt overfladiske gjennomgangen, men jeg vil forklare de enkelte punktene nærmere når det blir aktuelt. Som sagt vil jeg fokusere på mye av dette i trening av ny valp og vil gjennom dette komme nærmere inn på de forskjellige aspektene og den systematiske tilnærmingen.

Jeg vil oppfordre alle til å utvide sin horisont gjennom seminarer som det Canis akkurat har gjennomført her i Oslo. Slike foredrag bidrar til det å gjennom ny kunnskap gi treningen din en helt ny dimensjon. Selv har jeg lært MASSE og min praksisteori som instruktør og trener har fått et realt boost.

3 kommentarer:

Ghita sa...

Hei der. Jeg linker til bloggen din. Håper det er i orden ;-)

Nina sa...

Joda, det er selvfølgelig i orden det! Når aktiverer du siden/profilen din da?? Slik at jeg kan titte innom :)

Ghita sa...

Nå er det gjort ;-)