mandag 8. juni 2009

Kiropraktor

Vi har vært hos kiropraktor Geir Wiik, ved Groruddalen Dyreklinikk, og endelig fått noen klare tilbakemeldinger på hva Maximus sin periodevise ujevne gange og rare "strekking" kan komme av.
Jeg møtte opp med en viss tilbakeholdenhet, turte liksom ikke tenke at dette var tingen, men etter flere spørsmål og utsagn fra kiropraktoren sin side, som VIRKELIG var på kornet, er jeg ikke lenger tvilsom. Før jeg i det hele tatt fikk gjort greie for "hele symptombildet" kom han meg i forkjøpet etter å ha begynt å kjenne på hunden... Han stilte spørsmål jeg rett og slett ble tatt på sengen av.. Spørsmål om tilstedeværelse av atferd jeg lenge har stusset på, som jeg både har- og ikke har knyttet opp imot den ujevne gangen etc.

Det mest befriende av alt var kanskje det faktum at Geir så videoen jeg har tatt av "strekke atferden", og hverken ble forbløffet eller perpleks. Han hadde sett dette tidligere!

Så, til slutt det alle sikkert lurer på:
Maxi hadde flere store og vonde låsninger samt spenninger i bekkenet, og det er disse Geir mente volder han de største problemene. Ellers fant han låsninger også i nakke, men ikke av samme kaliber.

Han syntes det var vanskelig å si noe om hva som er de primære og sekundære problemene da han har gått med disse såpass lenge at de har fått lov til virkelig å sette seg- uansett "rekkefølge".
Han fikk en ganske heftig behandling, det så IKKE godt ut for å si det slik, men Geir både håper og tror vi skal klare å behandle dette effektivt. Da vi ikke kjenner primærårsaken turte han ikke uttale seg om hvor lang tid dette ville ta, eller om Maxi ville bli 100% symptomfri, men han mente det var all grunn til å være optimistisk!! SÅ DA ER VI DET!! ;)

Vi har ny time på neste mandag, og fikk beskjed om å leve tilnærmet likt normalt fram til dette. Vi skal få trene og gå timesturer i skog og mark med løs hund (bevegelse er BARE BRA!), men unngå støtbelastninger.

Jeg må si jeg er rimelig spendt på fortsettelsen, men øyner nå større håp enn det jeg har gjort på lenge!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så bra! Da vet du hvertfall hva det er! Vi på Sørlandet krysser fingrene for at behandlingen hjelper og han blir frisk som en fisk!

Ellen Christensen sa...

La oss inderlig håpe dere er på rett spor til å løse mysteriet. Det høres veldig lovende ut! :)

Anja og Hedda sa...

Geir er flink, håper dette løser problemene! :-)