onsdag 3. juni 2009

Onsdagstrening 03 Juni

Planen var:

  • Innsitt v innkalling- Ellen holder hunden

Gikk strålende! Etter et par SUPRE innsitter på varierende avstand økte vi lengden mellom hunden og meg betraktelig, og fikk AKKURAT det jeg ønsker å fjerne: nemlig det at Maxi bruker meg som brems.
Etter litt analysering idag er det helt klart at dette har å gjøre med avstand. Når han får løpt over lengre strekker kommer han rett og slett opp i større fart før innkomsten, og bruker deretter med som "air-bag" ;)
Etter å ha feilet hunden noen ganger med "Oi" IDET han bumset intill min venstre side forstod han hvor feilen lå og rettet seg raskt. Vi fikk flere vellykkede repetisjoner før økten ble avsluttet. Det eneste som slår meg er at farten da ikke blir like heidundrandes HELE veien inn, han MÅ bremse for å klare seg uten "air-bagen".
Ja, så da har vi altså valget mellom pest og kolera, ønsker jeg klampen i bånn HELE veien eller noe redusert fart inn mot fører. Jeg TIPPER dommer vil dra flest poeng for en hund som deiser inn i fører kontra en hund som tar seg litt imot inn mot innkomsten. Hva tror dere??

  • dekk under marsj- først i baklengs marsj, deretter i forlengs

Bestemte meg for å gjennomføre noen dekk under marsj, til tross for å ha fått beskjed om å IKKE trene dekk-øvelser fram til Juli. Grunnen til dette er at Maxi nå står på Metacam, og jeg ville se om vi dette innvirker på den merkverdige "strekk-atferden". Jeg syntes jeg så en liten tendens EN gang ila hele økten, men ellers inget. Maxi hadde derimot flere flotte og raske "nedslag", og vi kunne faktisk dra det så langt at han klasket ned i vårt vanlige FVF tempo! Strålende! Tipper dette etterhvert vil bli en av våre favorittøvelser :)

  • Kjede innkalling, kortere strekke FVF og dekk under marsj (belønne idet hunden smeller i bakken)

Svært fornøyd med kjeden. Eneste momentet jeg ikke var fornøyd med var, ikke uventet, innkomsten på innkallingen. Her kom "air-bag-dulten" fram, men ellers var det ingen verdens ting å si på hverken de andre momentene, øvelsene i sin helhet eller engasjementet han fremviser. Han mister på ingen måte forventningen om belønning, jobber jevnt og fint!
Nå er det på tide å legge opp til lengre kjeder men også innføre forstyrrelsen kommandering.
Huff, når det gjelder kommandering er det nok JEG som trenger denne treningen mest. Jeg må nok innrømme jeg blir stressa av å ikke kunne kjøre hele løpet selv ;)

  • Apport- omvendt lokking m apportbukken- vente på signal "Apport" i utgangsstilling

Gjennomførte ikke dette, men får kjøre en liten økt i kveld før kveldsmaten.

På Fredag skal vi møte Ellen og Frikk til trening igjen, følgende MÅ da prioriteres:

  • Holdter- i vendinger.
  • Apporten, slik planlagt ovenfor
  • Dekk/legg deg ned og bli. (Vil her la han legge seg på skinken!)

Ingen kommentarer: