fredag 18. september 2009

Rutiner og konkurransetrening.

Møtte igår en super gjeng med jenter ( Ellen og "klikkertrener'ne") til konkurransetrening i Sandvika, og sitter igjen med noen tanker jeg gjerne vil dele med meg.

Det er først den senere tid jeg virkelig har fått ut fingeren når det gjelder konkurransetrening, samt det å finne ut av hvilke rutiner jeg bør benytte meg av i stevnesammenheng.
I mine øyne er konkurransetrening så fryktelig mye mer enn det å sette opp en ring, ta på seg "nå skal vi trene og ha det gøy"- vesten sin og kjøre enkeltvise momenter eller små kjeder inne i ringen. Det var nettopp dette jeg gjennomførte med tidligere hund, med svært så varierende resultat.
Nå må det understrekes at denne formen for konkurransetrening sikkert fungerer for noen, den fungerte derimot ikke for meg den gang da og er i MINE ØYNE ikke den ideelle oppkjøring eller tilrettelagte lærings situasjon i forhold til stevner. Flere momenter og utfordringer knyttet til denne sammenheng berøres overhodet ikke.

Vi er alle vanligvis svært så flinke når det gjelder rutiner knyttet til momentene, rutiner i forkant for øvelsen som en "sikkerhet" for å unngå missforståelser.
Disse moment-rutinene kan være alt ifra verbale signaler til kroppslige eller taktile signaler. Jeg vet flere blandt annet begynner å gå med et ben når hunden skal følge med ved foten og et annet om vi ønsker at den skal bli sittende igjen.
De aller fleste er flinke til å tenke trening "inne i en ring" slik som på konkurranse, man kjører kanskje noen enkeltøvelser og kjeder før man sier seg ferdig, belønner og går ut av ringen.
Nå maler jeg kanskje litt fanden på veggen når jeg sier slike økter ofte ikke er veldig gennomtenkt, selvfølgelig er det svært mange dyktige hundetrenere der ute som virkelig kan og får det til!! For meg var det derimot en stor aha opplevelse da jeg etterhvert ble kjent med visse prinsipper for denne sorts trening.

  • Første bud er å gjøre kjeder til en naturlig del av treningen, det vil bidra til å vedlikeholde hundens forventning ved uteblitt belønning- som på konkuranse. Dette er uvurderlig på klikkertrente hunder ettersom det ofte trenes med SVÆRT høy belønningsfrekvens.
  • Alltid ha i tankene at det er 1 belønning som avslutter konkurransetreningen. Under en reell konkurransesituasjon vil man ikke ha muligheten til å belønne før hele programmet er ferdig. Gjør treningen så nær den situasjonen man vil møte i "virkeligheten" som overhodet mulig. IKKE gi flere belønninger inne i ringen, etter belønning- gå heller ut av ringen og start på nytt!
  • Legg verdi ned i transportetappene. Altfor ofte ser man hunder som mister fokus mellom øvelsene, og iherdig må "jobbes inn" igjen. Påse at dette ikke skjer gjennom god trening! Lag rutiner for hva hunden skal gjøre under transportetappene, slik at den kjenner igjen dette konkurransedagen.
  • Trene innganger i ringen. Dette har både med gode rutiner å gjøre, samt det å lage det beste utgangspunktet for deg og din hund. Påse at man allerede fra man går inn i ringen innehar det fokus man ønsker- og gjør det verdt det for hunden!
  • Overtren, både lengden på kjeder og forstyrrelser. Skal hunden kunne jobbe over lengre tid under et stevne må den HVERTFALL KUNNE dette på trening!!! Tren i tillegg på ALT som potensielt kan "stelle til det for dere" på konkurranse. Fungerer det ikke i treningen vil det heller ikke fungere innenfor konkurranseringen
  • Tren slik at konkurranseleder blir en hjelp, ikke forstyrrelse
  • Varm opp et sted og prester på et annet. Igjen: gjør treningen så lik konkurranse som mulig! Dette er et fryktelig vanskelig moment man MÅ trene på for å få max uttelling! Påse at dere har flere gode erfaringer med dette før man går til start!
  • Vende deg selv til å prestere på 1 forsøk også uten tryggheten av det å styre miljø, forstyrrelser eller belønninger underveis.

Det er etter min mening først når man virkelig tar tak i de overnevnte punktene man kan gjøre seg en klar formening om hvilke rutiner man bør opparbeide før konkurranser og på selve stevnedagen. Det er gjennom god konkurranse trening man lærer "konkurransehunden" å kjenne!!

Jeg opplevde igår selv dette under konkurransetreningen i Sandvika. Hvilke rutiner man bør etablere før start er sterkt knyttet til hvordan hunden jobber under kjedingen av flere øvelser. Jeg vil faktisk gå så langt som til å si man ikke vil ha forutsetninger til å etablere slike rutiner dersom man ikke har kjørt lengre konkurranselike kjeder på trening!
Min plan var å varme raskt opp med litt kontakt på et område før vi skulle tre inn i ringen og kjøre en kjede på 4 øvelser konkurranselikt, med transportetapper, venting mellom øvelser og "hele sulamitten".
Etter endt økt stod to ting klinkende klart: jeg har overhodet ikke klart å etablere gode oppvarmingsrutiner tilrettelagt min hund og jeg stoler ikke på at Maximus pr. dags dato stabilt vil kunne vente rolig mellom øvelsene når belønning uteblir.

Gjennom gårsdagens trening lærte jeg rett og slett konkurransehunden Maximus bedre å kjenne: Han har overhodet ikke noe problem med å bibeholde fokus og engasjement gjennom flere momenter, men trenger snarere gjennom oppvarmingen å samles samt roes ned , slik at han har hodet sitt med seg underveis! Han har lett for alt det aktive og vil uten denne nedroingen/ samlingen i forkant lett kunne "gutse" på signaler (ikke høre godt etter men bare gjøre noe han tror vi skal) og bli rastløs mellom endt transportetappe og ny øvelse.
Uten denne form for trening ville jeg ikke fått denne verdifulle pekepinnen på hvordan tilrettelegge for best mulig resultat på stevne.

Husk at konkurransetrening ikke BARE er til for å gjøre øvelser innenfor en oppsatt ring, men også for å hjelpe deg som fører med å finne fram til hvilke rutiner du bør innføre. Også i forkant for stevnet og på selve stevnedagen!
Har du en hund som bør trenes 2 ganger om dagen de siste dagene før dere går inn i ringen eller bør den få helt fri? Prøv deg fram under "kontrollerte" former, gjennom konkurransetrening der dette kan evalueres uten at det går utover hundens opplevelse av konkurransesituasjoner.
På startdagen- hvilke rutiner har du på selve startdagen? Bør hunden ligge i bilen fram til start, bør den trigges i form av lek eller bør den roes ned for å få riktig sinnsstemning? Også dette bør prøves ut før dere går inn i en reell konkurransesituasjon, både for hundens del og poengenes del :)

Ingen kommentarer: